Til tross for at Jorddunst i år satte publikumsrekord, og festivalledelsen tidligere regnet med at det ville berge festivalen økonomisk, viser tallene nå at underskuddet blir på rundt 300.000.

- Vi har endelig fått klarhet i tallene, og det ser ikke særlig bra ut for å si det sånn. Nå er det et være eller ikke være for Jorddunst. Det er synd å si det, men det er sponsorene som avgjør om vi kan fortsette, sier festivalsjefen.

Reppe mener det er synd at festivalen går så dårlig økonomisk, samtidig som de får veldig mye skryt, sist på den Trønderske festivalkonferansen på mandag.

- Ole Jacob Hoel, kulturjournalist i adressa, sa at flere burde tenkt som Jorddunst, og at vi gjør noe som ingen andre gjør. Han sammenlignet oss med Frøyafestivalen, som trekker frøyværinger, mens Jorddunst trekker folk som ellers aldri ville dratt til Frøya, sier Reppe, som står på at Jorddunst skal holde på sin profil.

- Under et foredrag på konferansen sa jeg at vi ønsker å være knallhard på profilen, og være knallharde på å skape en festival uten fyll. Det har vi jobbet med i seks år, og har fått mye skryt for hvordan vi har håndtert det. Vi har kommet lengst, og flere festivaler ser til oss for å gjøre det samme. Vi blir trukket frem som et eksempel i alle anledninger, sier Reppe.

Men han innrømmer at nettopp denne linjen kan være en grunn til at pengene uteblir.

- Samtidig virker det som at alkolinjen vi kjører gjør at vi taper inntekter på ølsalg, og at vi mister lokalt publikum. 50 prosent av de betalende gjestene i år var utenbys fra. Det kan hende at 16-åringene her ute ikke vil dra på festival der de ikke får anledning til å drikke. Men dette blir bare betraktninger, så dette er noe vi må se nærmere på, sier Reppe, som først vil få orden på økonomien.

- Nå ligger alt på is inntil vi får økonomien på plass. Vi har startet med en runde mot sponsorene, det er de som bestemmer om festivalen skal fortsette, sier Reppe.