«Gammal Maiden» ble nominert til Årets Podkast i radiobransjens Oscar , og episoden viet musikkbransjelegende og musikermamma Karin Bakås kan bli Årets Intervju – i konkurranse med blant annet The Kåss Furuseths prat med kronprinsesse Mette-Marit.

Starten på episoden er sterk, der «Mor» – som hun gjerne kalles, røper at hun var sammen med Cliff Burton, Metallica-bassisten som ble drept i en bussulykke i Sverige i 1986. «Jeg er klar for det meste», erklærer Karin Bakås og tar podkastskaper Torkil Torsvik, også nominert som Årets programleder for dagjobben, nærmest litt på sengen.

– Jeg tror starten på intervjuet hadde en wow-effekt som var annerledes og overraskende. Det er ikke så mange som vet at Karin finnes, men at de hørte at «her er det noe spesielt» og en god kjemi. Alt Karin sier er hakaslepp for de fleste av oss, sier Torsvik til NTB.

La dem prate

«Gammal Maiden»-skaperen er punkvokalist i Nullskattesnylterne og barnebokforfatter, men tilbringer arbeidsdagene i Radio Rock med å snakke om enkeltlåter på radio. Det er mye musikk og lite prat, og når Torkil Torsvik har gjester i studio, har han alltid dårlig samvittighet for at de ikke får snakket mer. Mer er det ikke plass til når folk forventer å få høre minst to låter på vei til jobb.

– Jeg hadde lyst på et konsept der folk fikk prate mer. Jeg jobber sammen med folk fra Radio Vinyl. Der hadde Finn Bjelke laget en podkast om sin store helt David Bowie. Da tenkte jeg at dersom Finn Bjelke greier å lage podkast, skal nå jeg også gjøre det. Så vanskelig kan det ikke være.

Lite visste Torsvik at det som startet som en enkel liste med spørsmål, der hver gjest skulle velge seg én Maiden-låt, skulle ende med at han snakket med Bruce Dickinson selv på Zoom.

– Jeg holdt tungen rett i munnen og fikk stilt de to spørsmålene alle gjestene skal få. Det ble det en hel episode av. Det viktigste spørsmålet er om gjesten husker første gangen han eller hun hørte Maiden. Bruce Dickinson var Samson-vokalist og hørte Maiden som skulle varme opp for dem. Da tenkte han «hvorfor i alle dager synger jeg ikke i det bandet der?". Det ble en fin historie.

Viktige i livet

«Gammal Maiden» startet opp rett før koronaen ga oss tid til å lytte mer. Men Torsvik gikk lei av sitt eget konsept allerede underveis i første sesong og begynte å spinne videre. Episodene ble lengre, de ble samtaler som ligner mer på et portrett av gjesten, der de innimellom hører på låten som er valgt. Det var et lurt grep, som dukket opp helt tilfeldig, medgir han:

– Når man putter på 10–15 sekunder – som er alt Tono tillater – med en låt som folk har et ekstra sterkt forhold til, dukker de gode historiene opp, som kanskje ikke ville kommet frem ellers. Det lager et pusterom i samtalen, som fremkaller minner og historier.

Gjestelisten startet med det innlysende, enkle: Folk han visste var Maiden-fans i starten. Så begynte han å få inn tips. Kvelertak-medlemmene Håvard Takle Ohr og Maciek Ofstad var tidlig innom, i likhet med Ingeborg Heldal. Så kom Ronni Le Tekrø. Og Bjørn Åge «Dennis» Nilsen fra Luxus Leverpostei og Fandens Oldemor, som vokste opp som uglesett Maiden-fan i Sarons Dal.

– Sakte, men sikkert, skjønte jeg at Iron Maiden og andre band folk ble tidlig glad i når de var ungdom, har vært utrolig viktig for hvor de er i livet akkurat nå, sier Torsvik, som begynte å tumle med tanker om at dette var et større og viktigere prosjekt enn for bare Maiden-fansen.

Er musikknerd

– Det ble sådd en idé om at jeg kunne ta inn folk som ikke likte Maiden, eller rock, men bare er interessante å høre på. Jono El Grande var gjest da, og Bård Vegar Solhjell. Sjefen for 1814-senteret ble historiker på grunn av Iron Maiden, så ham snakket jeg også med, ramser Torsvik opp den mangfoldige gjestelisten – som på vårparten bød på noen navn som gjorde at «Gammal Maiden» virkelig tok av.

En sterk rekke med Petter Baarli og Jørn Stubberud fra Mayhem ble toppet med selve storfuglen Karin Bakås, etter tips fra en rekke tidligere gjester i studio. Godt hjulpet av en video fra deres møte som gikk viralt på Facebook.

– Hun er et menneske som fortjener en bok, men det har ikke jeg tid til. Mitt bidrag får bli de to podkastene, sier Torsvik. Som både fikk Karin Bakås på besøk i studio – og selv dro hjem til henne for å se på blant annet alle backstagepassene hun har samlet gjennom en lang karriere med å jobbe med både de aller største internasjonale navnene til alle norske før og nå. Ifølge intervjuobjektet selv fikk han nærmest andektige tårer i øynene da han så passene, for Torsvik er selv en musikknerd.

Snakke om lidenskap

– Den nominasjonen er en kombinasjon mellom et godt intervjuobjekt og den jobben jeg hadde gjort på forhånd, sier Torkil Torsvik, som også trekker frem episoden med Stian Carstensen – den geniale multiinstrumentalisten som har slitt med psyken – som nok et vannskille: Da begynte artistene selv å ringe ham for å få være med.

– De skjønner at det er en stor nerd de snakker med. For det er jeg, og det er bra – da vet man mye om en smal ting. Podkaster som dette gjør at det finnes et sted hvor folk får snakke om det de har en lidenskap for. Ellers blir det disse treminutters intervjuene hvor man snakker om skandale eller suksess, fastslår Torsvik.

Hans egen generasjon, 40 pluss-åringene, har vært litt treige på å ta til seg podkastformatet – i likhet med «Gammal Maiden»-sjefen selv. Nå tror han på en podkasteksplosjon i årene fremover. Og kanskje litt utjevnet lytterskare. For, som han konstaterer: «Gammal Maiden» har mange mannfolk mellom 30 og 60 år blant lytterne.

– Hvem er din drømmegjest?

– Det vet jeg ikke før intervjuet er gjort. Det kan være hvem som helst, det var først underveis i intervjuene med både Karin Bakås og Stian Carstensen at jeg skjønte det kom til å smelle.

Prix Radio deles ut under Radiodagene i slutten av oktober og belønner de beste radio-, lyd og podkastproduksjonene i Norge.