De lokale Exstra-butikkene våre er sammen med 116 andre fra samme kjede blitt med i en konkurranse der målet er å få det populære sommershowet VG-ista til å komme utover.

Gratiskonserten VG-lista spiller normalt i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim. Denne sommeren vil de også bevege seg utover i distriktene - til den byen eller tettstedet som klarer å komme opp med mest sprell. Det er sponsoren Coop Extra som står bak.

To ting teller: engasjement og kreativitet! Det er laget lokale Facebook-grupper for kampanjen både på Hitra og Frøya, og informasjon om hvordan man sender inn sine lokale bidrag finnes på vglista.no.

Sandra Lyng og Abiel Tesfai skal være med å bestemme hvor VG-lista tar den siste turen. De mener det er en egen sjarm i hvordan folk skryter av byen og tettstedet sitt. Konkurransen «By Extra» skal publikum laste opp et bilde eller en video på Facebook, Instagram eller Twitter med hashtagen/emnekjaggen til sin by/tettested.

- Det er ikke bare likes og delinger i sosiale medier som teller, men også kreativitet og engasjement, forteller Lyng og Tesfai til vg.no. De sitter altså i juryen som skal dele ut disse ekstra poengene

- Mye viktigere enn likes og hashtags er kreativitet! Vær oppfinnsom! Byen med mest sprell får diger scene, lys, lyd, artister og fest onsdag 27. juli. Få med venner, foreldre, idrettslaget, politikere, butikker, slektninger og klassen. Kanskje akkurat du har den geniale ideen som får VG-lista til din by, lyder oppfordringa fra konkurransen.