Meninger

- Skolen gjør en viktig jobb med å lære elevene å bruke tang og tare i kosten

Meninger

- Vi spiser for lite jod

Hitra•Frøya hadde den 21.november et oppslag om hvilke befolkningsgrupper som bør ha jodtabletter hjemme i tilfelle en atomulykke, ettersom tilskudd av naturlig jod vil blokkere opptaket av naturlig jod. De samme gruppene som anbefales å ha et lager av jodtabletter, har også et faretruende lavt inntak av jod i det daglige kostholdet.


 

Norsk råd for ernæring kom i fjor ut med en rapport om jodinntaket i Norge, som konkluderte med at jodinntaket hos kvinner i fertil alder, gravide og ammende, samt små barn er så lavt at myndighetene bør iverksette strakstiltak. Rapporten viser blant annet til at halvparten av de gravide i Folkeinstituttets mor- og barnundersøkelse får for lite jod.

Andre grupper som risikerer jodmangel er veganere, personer med melkeallergi og innvandrere som ikke drikker melk.


 

De fleste av oss forbinder jodmangel med struma, en tilstand hvor skjoldbruskkjertelen vokser. Det viser seg som en stor hevelse på halsen. Jod er imidlertid også ekstremt viktig for utvikling av nervesystemet og hjernen hos fosteret og hos små barn.

Hvis mor ikke får nok jod når hun er gravid og ammer, kan det medføre nedsatt mental utvikling hos barnet. Jod er også viktig for energiomsetningen gjennom hele livet.

Sykdommer på grunn av jodmangel var vanlig i innlandsNorge fram til 1950-årene. Da begynte myndighetene med tilsetting av jod i dyrefor. De siste 65 årene har nordmenns viktigste kilde til jod vært melk og meieriprodukter. Saltvannsfisk, særlig mager fisk, er en svært god jodkilde.

De som spiser lite fisk, ost eller ikke drikker melk, er i risiko for å få jodmangel.

Tang og tare er også en ypperlig kilde til jod, og en av mange grunner til at vi bør la havets grønnsak få plass på kjøkkenbordet oftere. Her gjør Frøya videregående skole en viktig jobb med å lære elevene å bruke tang og tare i kosten.

Les flere meninger på våre debattsider hitra-frøya.no/meninger

Det anbefalte inntaket av jod for personer over ti år er 150 mikrogram om dagen, mens gravide bør få i seg 175 mikrogram og kvinner som ammer bør innta 200 mikrogram. I 100 gram torsk er der 119 mikrogram jod, mens sei inneholder 93 mikrogram og 100 gram makrell i tomat inneholder 75 mikrogram jod.

Melk inneholder 10-16 mikrogram pr. 100 gram, men fordi mange drikker flere glass om dagen, er dette likevel en god kilde. Av ostene er det helt klart brunost som har det høyeste innholdet av jod, med opptil 300 mikrogram pr. 100 gram ost.

Målinger som er gjort av sukkertare høstet på Frøya, viser at denne inneholder hele 3670 mikrogram pr. gram tørket tare. Et lite dryss av tørket sukkertare over maten vil være rikelig for å dekke dagsbehovet. Sukkertare og fingertare er de taresortene som inneholder mest jod.

For mye jod er heller ikke bra. I Norge, som i resten av EU, er den øvre anbefalingen 600 mikrogram daglig. I USA er denne grensen satt til 1100 mikrogram, mens i Japan regner man det som trygt å spise opptil 3000 mikrogram daglig. Japanerne har satt grensen for gravide til 2000 mikrogram om dagen.



Tove Cecilie Fasting,

markedssjef i Frøya Tare

og ernæringsfysiolog