Lakseskatten vil hindre det grønne skifte og et bærekraftig havbruk

Åpent brev til laksekonsernet SalMar ved direktør Gustav Witzøe og andre innen oppdrett.

Det er stor motstand på kysten mot den nye lakseskatten til regjeringen som må vedtas i Stortinget.

Folk er forståelig nok redde for at de skal miste arbeidsplasser og deler av livsgrunnlaget sitt.

Oppdrettsnæringen sier prisverdig de vil skape et mer bærekraftig havbruk. Da blir det helt feil at de skal

pålegges mange milliarder i skatt av regjeringen. Lakseskatten vil bremse det grønne skiftet i havbruket.

De store overskuddene må heller brukes til å investere i klimanøytralt oppdrett slik næringen selv ønsker.

Havbruk i dag er dessverre av de mest skadelige enkeltnæringer i Norge både for klimaet og naturen.

Det er helt uakseptabelt overfor vårt ansvar både for miljøet og ikke minst våre etterkommere.

Havbruk må gjøres langt mer bærekraftig og naturvennlig så fort som mulig, særlig for klimaets skyld.

Havet kan stige 1 – 3 m i dette hundreåret på grunn av våre store utslipp på kloden. Det hjelper lite at det skapes

arbeidsplasser på kysten når det på sikt fører til at vi ødelegger livsgrunnlaget for oss selv.

Rundt 1,6 mill tonn laks og fòr fraktes årlig med 25.000 trailere og ukjent antall båter. Over 100.000 tonn fraktes sogar

med fly til Østen og Amerika, som alene tilsvarer CO₂-utslippet til hele den innenlandske flytrafikken i Norge.

Oppdrettere på Færøyene har vedtatt å slutte med flyfrakt av laks på grunn av skadene det påfører klimaet. Folk flest og

politikerne må våkne. Det virker som om havbruk er blitt natur- og klimaverstingen som forties. Ingen ønsker selvsagt å

tjene gode penger på at klima og natur ødelegges. Særlig villaksen og sjøørreten i våre unike vassdrag er på rødlista og

trues av sykdom, lus, rømt laks osv.

Nedenfor er stilt noen viktige spørsmål for å oppnå en bærekraftig og levedyktig oppdrettsnæring!

Hvor fort kan havbruksnæringen satse på det grønne skiftet som den selvsagt også må gjennom?

Hvilke planer har en for å gjøre transport av fòr og laks utslippsfri og klimanøytral?

Når vil en slutte med klimaskadelig flyfrakt av laks til Østen og Amerika slik Færøyene har gjort?

Vil næringen satse på landbasert oppdrett for å verne naturmiljøet både i sjøen og våre vassdrag?

Når får en utviklet produksjon av kortreist fòr i Norge i stedet for uheldig import av fòr fra Amazonas?

Vil en satse på superfrysing ved transport med trailere for miljøet som og vil gi store økonomiske fordeler?

Havbruk må slippe lakseskatten og heller bruke pengene til å møte det grønne skiftet raskere. Det vil også skape langt flere trygge arbeidsplasser på kysten og i Norge som helhet. Storstilt og miljøvennlig dyrking av tare langs kysten, f.eks sukkertare, som mat til både mennesker og oppdrettsfisk vil bidra til det.

FN påpeker stadig at hele verden må ta klima og naturvern på største alvor. Ikke minst Norge skal selvsagt også bidra seriøst til det.  Et bærekraftig havbruk som ikke skader klima og natur er virkelig noe vi kan leve godt av i framtida og bli skikkelig stolte av. Av Klemet Godtland Medlem i Norges Naturvernforbund