På kort sikt vil det skje en betydelig utbedring av Fv 714 ved omlegging av veien utenfor "Vikansvingen", og innen utgangen av 2024 vil standard og trafikksikkerhet i Frøya tunnelen være på et helt annet nivå.

Dette er viktig for god fremkommelighet,

og ikke minst for TRAFIKKSIKKERHET.

Men bør vi ikke være istand til å se behov og muligheter litt lenger inn i framtida når det gjelder trafikale utfordringer ?

Vi ser til daglig at ikke minst "tungtrafikken" gjennom vårt kommunesenter Fillan er stadig økende, og er iferd med å skape til tider nærmest kaotiske tilstander imellom og gjennom de to rundkjøringene. At mange barn og unge til og fra skole og skolefritidsordninger også må benytte overganger i sentrumsområdet, er naturlig nok en betydelig ulykkesrisiko uten at noen så langt har kunnet skissere mulige sikkerhetstiltak.

Fillan som kommunesenter vil fortsatt være i utvikling med nye arbeidsplasser og flere fastboende, i tillegg til et stadig økende antall besøkende. Dette vil i seg selv skape større aktivitet og trafikk av både gående, syklende og motoriserte.

Vår nabokommune Frøya er og vil være i ei god utvikling for næringsliv og folketall, noe som også fører til stadig økende trafikk også på Fv 714 over Hitra og gjennom Fillan.

For Hitra vil ei omlegging av dagens Fv 714 til å gå utenom kommunesenteret Fillan, være den største utfordring og samtidig mulighet på rimelig kort sikt.

For Frøya-trafikken vil ei slik omlegging også være av stor betydning.

Altså:  Her har vi igjen ei betydelig trafikkutfordring , som vil være av stor regional betydning, og derfor passe godt til et interkommunalt samarbeid om å finne en god løsning for framtida i Øyregionen.

At det dreier seg om en fylkesvei og dermed fylkeskommunen som veieier, tilsier også at kommunene må kunne forvente at fylkeskommunen ser denne muligheten.

Egil Hestnes

Fillan sentrum Foto: HF