Kommunestyret på Hitra vedtok i 2013 en prioriteringsliste for hvilke gang- og sykkelveier de ønsket at fylkeskommunen skulle ta med i sin prioriteringsliste.

Den gangen var det Lervågen – Smevika som var på topp. Strand - Børøysundet kom på andreplass. Barman oppvekstsenter- Barman gård kom på tredjeplass, og Selvågen – Knarrlagsund oppvekstsenter kom på fjerdeplass.

Vilkåret for at kommunen skal få lov til å forskuttere byggingen av gang- og sykkelveier, og få penger tilbake fra fylkeskommunen etter byggingen, er at fylket prioriterer de aktuelle strekningene. Men ingen av disse strekningene har foreløpig havnet på fylkeskommunens prioriteringsliste.

I mellomtiden har det dukket opp flere boligprosjekter i området rundt Sandstad, som har blitt satt på vent på grunn av at veivesenet krever bygging av gang- og sykkelvei før boligene kan selges. Ved det gamle fergeleiet på Sandstad planlegges det 60 boligenheter, som utløste et krav om 1,8 km gang- og sykkelvei fra Sandstad kirke til Badstuvik. Her må kommunen og/eller utbygger betale gang- og sykkelveien selv.

Kommunen har sett på bygging av boliger nær de kommende arbeidsplassene på Jøsnøya som svært viktig, og derfor jobbet med å få til alternative løsninger for å få byggingen i gang.

Vil endre lista

I september ble det klart at fylkeskommunen fikk sette i gang et prøveprosjekt, der en forenklet og rimeligere måte å bygge gang- og sykkelveier på kan bli løsningen for å kunne oppfylle veivesenets krav. Hitra og Melhus ble valgt ut til å være med i prøveordningen. Men da må kommunen prioritere på nytt.

Til formannskapsmøtet på tirsdag kommer det et forslag fra administrasjonen på at prioriteringslisten fra 2013 endres, slik at strekningen Sandstad kirke-Badstuvik kommer inn på topp. De fire opprinnelige strekningene skyves dermed nedover en plass på lista.

Plansjef Dag Robert Bjørshol begrunner forslaget med at det siden forrige prioritering har oppstått størst etterspørsel etter nye boliger i nærheten av Jøsnøya, og at dette prosjektet har mulighet til å bli prioritert av fylkeskommunen, i motsetning til de andre strekningene.

- For Hitra sitt vedkommende er valget enten å delta i fylkeskommunens definerte prosjekt eller ikke. Ved manglende deltakelse vil dette sannsynligvis resultere i ingen gang- og sykkelveg i overskuelig fremtid, da Hitra kommune også er nektet forskuttering av etablering av kommunens prioriterte gang- og sykkelveger, med begrunnelse i at de ikke er prioritert av veieier(Fylkeskommunen). Deltakelse i dette prosjektet medfører ikke at politisk og administrative side på Hitra ikke fortsatt jobber for å oppnå prioritet på øvrige prioriterte strekninger fra veieier. Men administrasjonen ser samtidig at et positivt utfall av prøveprosjektet kan medføre etablering av flere forenklede strekninger rundt om i hele Trøndelag i fremtiden, da en forenklet løsning fullt ut kan imøtekomme behovet på enkelte strekninger. Erfaringsoverføringen kan derfor gi store positive effekter på øvrige prioriterte strekk på Hitra og i andre landkommuner, skriver Bjørshol.

Håp for Lervågen-Smevika

For strekningen Lervågen – Smevika, som nå kan havne på andre plass på prioriteringslista, er det kanskje håp likevel, med hjelp fra lokale entreprenører.

- På Fillan har administrasjonen i tillegg henvendt seg til næringslivet om bruk av overskuddsmasser ved deres utbygginger til å anlegge en gang- og sykkelvegtrase fra Lervågen til Smevika. Flere av entreprenørene har gitt positive tilbakemeldinger på et slikt samarbeid, på sikt vil dette kunne frigjøre området ved Skage for utbygging i tråd med kommuneplanens arealdel. En slik håndtering av overskuddsmasser på Fillan vil ha mange positive opp-sider, både relatert til samfunnsutvikling og for den enkelte entreprenør gjennom frigjøring av nye arealer for utbygging.