Når en av verdens største mat- og reiselivsmesser åpner i Berlin 19. januar, åpnes også 34 ulike øl fra 16 ulike norske bryggerier. Aldri har norsk øl stilt sterkere på Internationale Grüne Woche (IGW), forteller Bryggeri- og drikkevareforeningen. Og blant disse 16 bryggeriene finnes også Bryggeriet Frøya. (Se hele bryggerlista nederst i saken)

Norske myndigheter satser tungt på IGW, som hvert år samler 450.000 besøkende, over 4.000 pressefolk og mer enn 1.500 utstiller fra 65 land. Landbruks- og matministeren vil også i år være tilstede, sammen med over 95 norske utstillere fra Fjord-Norge, Fjell-Norge og Trøndelag.

- IGW er en fantastisk nettverksarena for bryggerier som ønsker å knytte seg nærmere til lokale matprodusenter og reiselivsaktører, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen i en pressemelding. – I tillegg er det god norgesreklame, og aktører som er frampå kan også knytte kontakter med tanke på eksport til Tyskland, sier han.

Ifølge Nome har trenden med småbryggerier og håndverksøl ennå ikke tatt helt av i Tyskland, men det begynner å løsne rundt større byer i nord, bl.a. i Berlin og Hamburg.

- Norge har et godt omdømme i Tyskland og jeg er sikker på at koblingen mellom norsk bryggetradisjon, natur og renhet har et langt større potensiale enn vi har sett så langt, sier Nome.

De 16 norske bryggeriene som stiller med tappetårn og flasker i Berlin er Hansa Borg, Ringnes, EC Dahls, Røros Bryggeri, Klostergården Håndbryggeri, Bryggeriet Frøya, Reins Kloster, Fjellbryggeriet, Numedal Stasjonsbryggeri, Små Vesen, Hubertus Bryggeri, Lom Bryggeri, Bryggeri 7null4, 7 Fjell Bryggeri, Lervig Aktiebryggeri og Geiranger Bryggeri.

Hitra og Frøya blir en del av standen til Trøndelag, som igjen er en del av Landbruks- og Matdepartementets stand på Grüne Woche. Øyregionen blir representert med mat-, drikke- og reiselivsprodukter fra i alt sju lokale bedrifter. I tillegg til Bryggeriet Frøya er dette DalPro, SalMar, Hotell Frøya, Ansnes Brygger og Supen Pøbb.

Trøndersk Kystkompetanse er nettverk for bedrifts- og næringsutvikling i øyregionen, og det er Heidi Glørstad Nielsen fra Trøndersk Kystkompetanse som skal stå på øyregionens stand i Berlin.