- Nå skal vi vurdere hva vi kan gjøre og hvor fort vi kan gjøre noen tiltak med veien mellom Flatval og Hallaren, sier overingeniør Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen når vi møter han på fv.716 ved flyplassen.
Tirsdag var han på befaring sammen med kollega Even Stølan, byggeleder asfalt i Statens vegvesen region-Midt.
Som lokalavisa tidligere har skrevet om ble det satt vektbegrensninger på laksetrailere på denne strekningen, og nedsatt fartsgrense og stenging i ett felt på de verste områdene. Både der og andre steder på Frøya har asfalten på kort gått i oppløsning i vårløsningen.
Asfalten smuldrer opp
- Det er kombinasjonen med telehiv og tungtransport som har fått veien til å krakelere så raskt. Men nå ser det mye bedre ut enn da jeg var her i påsken, sier Rødal.
Han vurderer derfor å oppheve vektbegrensingene.
- Det er mulig veien tåler det mye bedre nå. Jeg og Even skal gå over alle områdene for å se om vi skal ta sjansen på det, inntil vi får gjort noe med veien.
Veirestriksjonene får følger for Salmar. Må kjøre gjennom nye boligområder
Og det vil veivesenet gjøre så fort som mulig.
- Det haster veldig å reparere veien. Jeg håper vi kan løse det raskt og enkelt ved å legge 4-5 cm med forsterkningsfalt, som er grovere enn vanlig asfalt. Men det kan vi ikke gjøre før vi har skrevet asfalt-kontrakter og før telen har gått. Og så må vi få tak i penger. Det blir kanskje det vanskeligste, sier Rødal.
Har ikke penger til å ta annet enn det mest akutte
Han tviler på at de vil få bevilget mer penger fra politisk hold.
- Vi får vel ikke mer enn vi allerede har fått tildelt. Det er mulig vi derfor må ta det fra de årlige midlene til kontrakter på drift og vedlikehold.