- Nå skal vi vurdere hva vi kan gjøre og hvor fort vi kan gjøre noen tiltak med veien mellom Flatval og Hallaren, sier overingeniør Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen når vi møter han på fv.716 ved flyplassen.

Tirsdag var han på befaring sammen med kollega Even Stølan, byggeleder asfalt i Statens vegvesen region-Midt.

Som lokalavisa tidligere har skrevet om ble det satt vektbegrensninger på laksetrailere på denne strekningen, og nedsatt fartsgrense og stenging i ett felt på de verste områdene. Både der og andre steder på Frøya har asfalten på kort gått i oppløsning i vårløsningen.

- Det er kombinasjonen med telehiv og tungtransport som har fått veien til å krakelere så raskt. Men nå ser det mye bedre ut enn da jeg var her i påsken, sier Rødal.

Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen.

Han vurderer derfor å oppheve vektbegrensingene.

- Det er mulig veien tåler det mye bedre nå. Jeg og Even skal gå over alle områdene for å se om vi skal ta sjansen på det, inntil vi får gjort noe med veien.

Og det vil veivesenet gjøre så fort som mulig.

- Det haster veldig å reparere veien. Jeg håper vi kan løse det raskt og enkelt ved å legge 4-5 cm med forsterkningsfalt, som er grovere enn vanlig asfalt. Men det kan vi ikke gjøre før vi har skrevet asfalt-kontrakter og før telen har gått. Og så må vi få tak i penger. Det blir kanskje det vanskeligste, sier Rødal.

Han tviler på at de vil få bevilget mer penger fra politisk hold.

- Vi får vel ikke mer enn vi allerede har fått tildelt. Det er mulig vi derfor må ta det fra de årlige midlene til kontrakter på drift og vedlikehold.