Vidar Oskarson har hatt tre dager i jobben som hotellsjef ved Hjorten hotell etter påske, i overlapping med at tidligere hotellsjef Fredrik Dahlen Duun slutter.

- Det første dagene har vært ganske hektisk, med mye å sette seg inn i, sier Oskarson mens han bevilger lokalavisa en liten visitt. Når uken er over står han på egne bein som hotellsjef, og har en plan om hva som må gjøres.

- Hva blir din største utfordring?

- Det er at vi må ha på plass flere fagfolk. Det er en fantastisk gjeng som jobber her i dag, men vi er for tynt bemannet til å drive hotellet ved større arrangementer og aktiviteter som vi planlegger, så vi må søke etter flere folk i resepsjon og restaurant, som har utdanning og erfaring fra bransjen.

- Hva gleder du deg mest til?

- Det er å få på plass en organisasjon som dekker det jeg synes er et minstekrav på et så fint hotell, med fagfolk på de viktigste områdene. Når vi har et så fint hotell, så synes jeg vi skal ligge listen så høyt at de som representerer hotellet skal ha en god bakgrunn, og vet hva kunden krever. Når kunden kommer på besøk til et så fint hotell, så har du allerede skapt en del forventninger. Vi har tre gode kokker som lager fantstisk god mat. Da er det viktig at den bæres frem og presenteres på en fin måte. Og når kunden blir møtt i resepsjonen så skal kunden bli møtt av noen som vet hva det betyr for kunden å bli tatt godt i mot.

Oskarson kommer til å bruke sin erfaring som norsklærer for Salmar-ansatte i sin nye jobb.

- Vi blir veldig streng på at de som er her i dag skal lære seg å snakke norsk. Og de nye som skal inn skal snakke norsk. Jeg har allerede snakket med de som ikke snakker så godt norsk, og vi kommer til å sette oss ned sammen for å lage en plan for hvordan de skal lære å snakke godt norsk. Det er første prioritet nå. Når vi har alt dette på plass tror jeg hotellet blir kanonbra, sier Oskarson.