Ny reiselivssatsing skal lokke turistene hele året

Laila Støen er daglig leder i destinasjonsselskapet KystNorge. 

Nyheter

Destinasjonsselskapet KystNorge har fått støtte fra fylkeskommunen til et treårig prosjekt for å utvikle helårs kystopplevelser.

Denne uka er reiselivsaktører på Hitra og Frøya invitert til oppstartmøte.

- Prosjektet skal gjennomføres i tett samarbeid med Trøndelag Reiseliv og Innovasjon Norge, og de som blir med vil få hjelp til å utvikle egne produkter og kompetanse, sier Laila Støen i KystNorge.

Hun forteller at turister i økende grad etterspør reiselivstilbud der de kan oppleve noe unikt og eksklusivt, og det er da også betalingsvillighet.

- I det internasjonale markedet er kysten, med frisk luft og muligheter for å komme tett på fugleliv og lokalbefolkning et viktig fortrinn. Prosjektet skal i samarbeid med næringsaktører på kysten utvikle opplevelser som gir økt lokal verdiskaping, og setter Trøndelagskysten på kartet som et attraktivt reisemål. Det innebærer en unik mulighet for bedriftene til å bli med på et utviklingsløp med både produktutvikling og kompetanseutvikling, sier Støen.

 

Line Samuelsen fra Trøndelag Reiseliv vil være prosjektleder, mens Sigrid Fissum i KystNorge vil bli den som koordinerer aktivitetene ut mot reiselivsaktørene. Målet med prosjektet er å utvikle helårs kystopplevelser for både grupper og individuelle reisende.

Alle som er involvert i reiseliv på Hitra og Frøya er hjertelig velkommen til å delta på oppstartmøtet på Hjorten Hotell Hitra den 14. juni, forteller Støen.

Solnedgang på Sula.  Foto: Anne-May Waage

 

- Her vil Line Samuelsen blant annet presentere de nye trendene i reiselivet, som forteller hvorfor dette prosjektet blir så viktig. Hun vil også presentere prosjektplanene, og hva den enkelte bedrift kan oppnå ved å være med i prosjektet. Prosjektmedarbeider Sigrid Fissum gleder seg til å treffe næringsaktørene, og fortelle hvorfor hun brenner for å utvikle og markedsføre kysten vår, forteller daglig leder i destinasjonsselskapet.

Støen sier at dersom noen av de små og større reiselivsaktørene på Hitra og Frøya ikke har fått direkte invitasjon på epost, er det likevel bare å ta kontakt.