Sigurd Vie, som lokalavisa Hitra-Frøya skrev om i vinter, vil bli et kjent fjes i 150 land i månedene fremover. TV-giganten Nickelodeon har valgt Plan International som partner for kampanjen ‘Together for Good’, som fokuserer på barn som hjelper andre barn. Sigurd fra Frøya er plukket ut som ett eksempel på en "changemaker", etter det engasjementet han skapte gjennom sin spesielle julekalender.

- Vi tror kampanjen vil fungere fint for å engasjere, feire og belønne barn som gjør en forskjell. Når andre barn leser om kandidatene i konkurransen vil det inspirere dem også til å gjøre en forsøk, forteller Jørn Johansen, senior kommunikasjonsrådgiver i Plan Norge, til lokalavisa.

33.000 kroner fra julekalenderen

Tiåringen gjorde seg godt bemerket gjennom desember, da han i sin omvendte julekalender skulle gjøre oppgaver for å tjene 100 kroner per dag. Pengene fra Sigurds innsamlingsaksjon ville han gi til Plans skoleprosjekt i Liberia. Målsettinga på 2.400 kroner innen julaften, måtte unggutten justere allerede første dag. Og da Plan Norge fikk nyss i aksjonen og distribuerte den på sine Facebook-sider, tok det helt av med donasjoner til Sigurds aksjon.

- Akkurat nå har vi samlet inn 30.217 kroner, kunne Sigurd entusiastisk fortelle oss på lille julaften, og hele 33.000 kroner kunne han etter jul gi bort til utdanningsprosjektet i Liberia.

I «Together For Good» vil barn over hele verden bli oppfordret om og inspirert til å hjelpe hverandre, engasjere seg og gjøre en positiv forskjell i verden rundt seg. Barn mellom 6 og 17 år blir oppfordret til å besøke kampanjenettstedet good.nickelodeon.tv og la seg inspirere – og selv tilby sin hjelp.

Vises på tv-kanalen

- Erfaringene fra vårt internasjonale nettverk tilsier at barn kan hjelpe andre barn. Vi er sikre på at Plan Internationals lidenskap og ekspertise gjør dem til en perfekt samarbeidspartner for lanseringen av denne kampanjen, sier Cato Lunde i Viacom (eier av Nickelodeon). Together for Good vil bli vist på tv og på Nickelodeons sosiale kanaler – og på kampanjenettstedet.

- Vi i Plan tror at når barn og voksne samarbeider om å skape positiv forandring, får vi langt bedre og mer bærekraftige resultater, sier Siv Meisingseth, kommunikasjonssjef i Plan Norge. "Together for Good" startet 21. juli og Sigurd er med i en av de korte videoene som skal vises på tv-kanalen. I august starter fase to av innsatsen. Her kan barn logge på good.nickelodeon.tv og laste opp bilder og videoer av at de gjør noe positivt for andre. Til høsten vil det bli kåret en vinner blant barna som får en tur til USA og blir VIP-gjest ved et utvalgt Nickelodeon-arrangement.