Nettkjendis i slip i Kvernhusvika

Bulkbåten "Skansanes" ble kjent over natta da den så vidt unngikk et oppdrettsanlegg før den gikk i berget med et brak
Nyheter

Bulkbåten "Skansanes" av Torshavn ble kjent over natta da den så vidt unngikk et oppdrettsanlegg før den gikk i berget med et brak i Storfjorden på Mørekysten onsdag i forrige uke.  Nå står den på land på Kvernhusvik Skipsverft på Hitra for reparasjon.

Tilfeldighetene ville at en møring fulgte ferden fra land og filmet den med et videokamera.  Da filmen like etter dukket opp på facebook var kjendisstatusen plutselig sikra.  En status rederen gjerne skulle vært foruten.

SE VIDEO (ekstern lenke, smp.no): Her køyrer skuta i fjellet like ved eit oppdrettsanlegg

Kraftig smell ga små skader

Vi traff reder Emil Nielsen i Skstant fra Færøyene, som eier og driver "Skansanes", i Kvernhusvika, mens arbeidet på båten pågikk for fullt. Han tok turen over så fort han kunne for å administrere og overvåke den ubehaglige situasjonen som har oppstått.

- Vi har fått mye negativ oppmerksomhet, men føler at situasjonen er under kontroll og at uhellet er avdramatisert noe etter at sensasjonen la seg, sier rederen.

- Vi ble umiddelbart kontrollert av myndighetene på alle måter og båtføreren ble avhørt av politiet.  Så gikk vi for egen maskin hit for reparasjon av skadene. Når uhellet først var ute kunne det ikke gått bedre, fortsetter han.

- Siden vi fikk en frontal treffer, begrenset skadene seg til baugbulben som var trykt helt inn. Hadde vi truffet med siden kunne hele båten ha blitt flerret opp og resultater blitt mye verre, sier han.


Benytter anledningen til vedlikehold

Til daglig går Skansanes i fraktefart med sand og fiskemel eller det som måtte by seg av last i hele Nordsjø-området. Båten er bygd i Tyskland i 1985, er 207 fot lang og laster 1200 tonn.  Den går ikke fast rute, og anløper både Island, Færøyene, Skottland og Norge.I tillegg har rederiet en båt til som går med pukk og asfalt til anleggsvirksomhet langs kystene.

Bytting av bulben vil ta noe under to uker og rederiet benytter anledningen til å foreta småreparasjoner og bunnsmøring i samme slengen. Så fort båten er på sjøen setter den baugen med ny bulb mot Valdal for å laste sand som skal til Færøyene, og dermed er hverdagen på plass igjen for reder og de fem om bord.