Lokalavisa Hitra-Frøya skrev fredag om drosjesjåførene på Frøya, som kjemper om kundene med pirattaxi-sjåfører. Drosjenæringa hevder det er så mange som 13 personer som bedriver denne ulovlige aktiviteten på Frøya, og har anmeldt dem.

VARSLER PIRATKJØRINGA PÅ FACEBOOK, KJØP OG LES AVISA HER

Kim Idar Ervik forteller åpent om sine tidligere erfaringer som piratsjåfør. Nå kjører han for Frøya Taxi.

- Jeg kjørte pirat-taxi hver eneste helg siden jeg var nyoppkjørt, fra morgen til kveld. Det fantes nesten ikke grenser for hvor mye en pirattaxisåfør kunne tjene, det spørs bare hvor mye man ønsker å kjøre og hvor flink man er til å ta telefonen. Sjåførene i dag tjener glatt ti til tolv tusen på en helg hvis de vil, forteller Ervik.

LES I TIRSDAGSAVISA: INTERVJUET MED DEN SÅKALTE PIRATKONGEN

Ervik sammenligner piratkjøringen med mafiavirksomhet. - Det ligner på mafia. Sjåførene samarbeider om kjøringen og tipser hverandre om hvor det er fester. I noen tilfeller er de like godt organiserte som oss, der noen tar imot bestillinger, mens andre kjører, forteller Ervik.

Han forteller også at piratsjåførene bryter alle regler. - De tar glatt syv personer inn i bilen hvis det bare er plass til fem. Det hender seg også at de legger passasjerer i bagasjerommet. Og jeg kan love at det er mye råkjøring, de ligger jevnt over fartsgrensene hele tiden. Og etter en lang natt er sjåførene veldig trøtte og uopplagte. Det vet jeg av egen erfaring, forteller Ervik. Men han mener det er viktig å skille mellom kompiskjøring og pirataxi-kjøring. - Det er en del som holder seg edru i helgene og kjører kompiser som en vennetjeneste. Det er viktig å skille mellom det og piratkjøring, mener Ervik

Han oppfordrer piratsjåførene til å tenke over hva de gjør. Erviks egne refleksjoner førte til at han nå heller kjører lovlig. - Jeg tror ikke de tenker over at de gjør noe galt. I mitt tilfelle begynte jeg å tenke på hvilke konsekvenser det kunne få hvis det skjedde noe med meg eller passasjerene under piratkjøringen. Samvittigheten plaget meg også. Da jeg kjørte sto jeg et stykke unna taxi-holdeplassen, men nå står piratdrosjene rett foran taxi-køen. Nå ser jeg hvor mye det ødelegger for den lovlige kjøringen. Jeg fant også ut at det er bedre å ha penger på papiret hvis man skal låne penger i en bank. I teorien kunne piratsjåførene ha tjent like mye på lovlig taxi-kjøring dersom de har fått kjøre like mye. Som ansatt i Frøya Taxi har jeg heller ingen utgifter hvis bilen trenger service. Det er sunn fornuft som er grunnen til at jeg i dag kjører lovlig. Men ungdommer tenker gjerne ikke så langt frem, mener Ervik.

Han mener at passasjerene lurer seg selv når de kjører pirattaxi. - De som sitter på er gode og fulle og vil bare til festen eller komme seg hjem. Og de kjører heller pirattaxi fordi de tror det er billigere. Men de er ikke klar over at det er billigere å ta vanlig taxi. Da jeg kjørte var passasjerene ikke klar over hva det egentlig koster for en tur, og de ga meg penger helt ukritisk. Hos en vanlig taxi stopper taksameteret, mens en piratsjåfør heller runder oppover til neste hundrelapp, forklarer Ervik. Den tidligere piratsjåføren mener politiet har en vanskelig oppgave. - De må være lure og tenke nytt. Jo lenger piratsjåførene kjører, jo flere venner får de. Da blir det bare vanskeligere for politiet å ta dem, mener Ervik.