Muligheter og hindringer for videreutvikling av Frøyas næringsliv, var ett av temaene under torsdagens idemylding på Frøya næringspark. Dette var oppstarten på det utadvendte arbeidet med ny næringsplan for Frøya. Innspillene var mange, og en del av dem svært konkrete. Som Roger Lyngværs påpeking av at en av de største hemskoene for å kunne ta øyrekka i bruk i turistsammenheng, er mangelen på en større båt til å frakte turistene.

- Frøya mistet noe av sjela si da Åamund Ingar sluttet, sa Lyngvær, som driver Gurvikdal Havfiskesenter.

Åsmund Ingar Hammervold drev Hammervold shipping, som ble brukt til pakketurer i øyrekka.

- Øyrekka kan bli storstua

Lyngvær viste til at den største passasjerbåten som kan leies inn i dag, har kun plass til 12 personer. Skal turistnæringa kunne ta ut potensialet i øyrekka, trenger øyregionen en større båt.

- Øyrekka kan i framtida bli storstua vår, som turistnæringa skal bruke i samarbeid med fiskeri og havbruksnæringa. Jeg tror ikke folk er klar over hvor mye det hemmer oss at det ikke er en større båt disponibel, sa Roger Lyngvær.

- Noen bør ta den satsingen

Han støttes av Stig Bremnes fra Hotell Frøya.

- Alle turistene vil til øyrekka og se. Det burde vært en aktør som satset på en båt tilsvarende den Hammervold hadde. Noen bør ta den satsinga, sier Bremnes til Hitra-Frøya.

Men han innser at hotell- og turistnæringa bør gå inn og støtte en slik etablering.

- Reiselivet bør forplikte seg på ett eller annet vis. En båtsatsing vil jo dryppe på alle. Hotell Frøya vil kunne tilby mer til sine besøkende, og serveringsteder i øyrekka vil få mer besøk, sier Bremnes fra Hotell Frøya.

Legeskyssen var fundamentet

Åsmund Ingar Hammervold jobber nå som skipper på rutebåten «Frøyfart». Han vet at han er savnet av reiselivsnæringa. Hammervold shippings båt «Frøyvakt» ble solgt da rederiet mistet legeskyss-avtalen med St. Olav.

- Joda, jeg har fått høre at vi er savnet. Men det var de offentlige oppdragene som var fundamentet for oss. Risikoen ble for stor ved bare å ha turistmarkedet å satse på, sier Hammervold.

- Må ha garantier fra reiselivet

Men han tror det i framtida kan åpne seg muligheter for en båtsatsing.

- Jeg håper det kan komme nye tider. Men skal man få til noe sånt på profesjonellt vis, må man ha garantier fra reiselivsbedriftene som gjør det mulig å ha faste folk ansatt på en båt gjennom hele året, sier Åsmund Ingar Hammervold.

LES MER om idemyldingen under næringslivsmøtet i tirsdagens papiravis

Roger Lyngvær påpekte behovet for en større båt til å ta turister ut i øyrekka.