Fredag åpnet verdens største landbruks- og matmesse; Grüne Woche i Berlin. Landbruks- og matminister Jon Georg Dale åpnet Norges paviljong, og Heidi Glørstad Nielsen fra Trøndersk Kystkompetanse fikk en vals med ministeren, i følge en pressemelding fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke.

- Det gikk gulle godt, ministeren er veldig god til å danse vals, sier Heidi, som står på stand for Trøndelag, og øyriket Hitra/Frøya.

- Vi viser fram hva mat- og drikkeinteresserte kan gjøre i Trøndelag, og sju matdestinasjoner har satt sammen sine beste tips. Det er mye å fortelle om i øyriket, og denne gangen løfter vi spesielt Ansnes Brygger, Hotell Frøya, Hitra Gårdsmat og Supen Pøbb. På stand har vi med 10 smaksretter, deriblant fenalår fra DalPro og laks fra SalMar, og øl fra Bryggeriet Frøya. Vi har også med et stort sauehode fra DalPro som har blitt et populært selfie-punkt allerede.

Målet er å få enda flere tyskere til å komme til øyregionen.

-Jeg er veldig kry over å få være med. Vi er organisert på en meget god måte og har en flott stand som viser fram Trøndelag med både mat og reiseliv. Mange tyskere kjenner til Trøndelag og ønsker å komme på besøk. Da kan vi fortelle hvor de kan dra, og foreslå aktiviteter for dem, sier Heidi.

På onsdag kommer også Ole Laurits Haugen, som er del av en stor delegasjon med ordførere og fylkesadministrasjon for å lære mer om hvordan mat kan brukes til næringsutvikling og i reiseliv.

Ellers presenteres det mat fra hele Trøndelag på matmessen.

Trøndelag er en del av Landbruks- og Matdepartementets paviljong på Grüne Woche, verden største landbruks- og matmesse. Fra Norge er også Fjell Norge og Fjord Norge med som regioner.

Fra Trøndelag er det brukt råvarer fra hele regionen og satt sammen 10 ulike smaksretter, med råvarer fra hav til høgfjell, som skal sette matopplevelsen i sentrum for publikum. Kokkene Lars Erik Vesterdal og Jostein Austli har satt sammen en smakfull meny med blant annet rein, elg, lam, ost, laks, kveite, blåskjell, sild som hovedråvarer.

Et stort utvalg drikke er det også med, 10 sorter øl fra 5 ulike bryggeri, 11 typer akevitt, og drikke av bringebær og tyttebær. Denne totalpakken med mat, drikke og forslag til aktiviteter, skal gi det internasjonale publikumet lyst til å ta turen til matregionen Trøndelag.

7 matdestinasjoner

I forkant av messen har 7 reiselivsdestinasjoner i Trøndelag satt sammen forslag til aktiviteter for mat- og drikkeinteresserte.

Det er fjerde gang Trøndelag står samlet på en del av Landbruks- og Matdepartementets stand på Grüne Woche. Felles for alle deltagerne på stand, er at de snakker tysk, er gode formidlere og kan selge opplevelsesregionen Trøndelag.

Faktaboks Internasjonal Grüne Woche

  • Internasjonal Grüne Woche 2018 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 19. – 28. januar. Dette er 83. gang messen arrangeres. IGW er en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk.

  • På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 60 land. Totalt deltar over 1,600 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 450 000 besøkende.

  • Norge deltar på messen for 31. gang i 2018

  • I 2018 vil det være rundt 95 utstillere fra tre regioner i Norge. Fjord Norge, Trøndelag og FjellNorge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin.

  • Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden.

  • Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.

  • Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regionale matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling