Åse Hermanstad fra Fillan ble drept da bilen hennes ble påkjørt av en møtende bil i stor hastighet i Skarsvågen. Åses dødsfall var ifølge Adresseavisen det sjuende på seks år på Hitra og Frøya. To år senere mener familien at lite har skjedd med kjørekulturen.

Som lokalavisa Hitra-Frøya skrev tirsdag, skjedde to av de 21 førerkort-beslagene sist helg under øvelseskjøring. Åses pappa, Ole Hermanstad, er intervjuet i dagens utgave av Adresseavisen:

- De tenker kanskje at dette skjer ikke meg

- Ungdom som øvelseskjører kan bare ikke kjøre så fort. Da må det bare være noe galt med foreldrene også. Det er tragisk at ikke folk lærer av tragediene i trafikken. Jeg vet ikke hvorfor, men det har kanskje noe med innstillingen å gjøre. De tenker kanskje at dette skjer ikke meg, sier Ole Hermanstad.

LES OGSÅ: - Jeg savner Åse

Søsteren Lena synes trafikantene kanskje var litt mer bevisste på farten rett etter ulykka i mai 2010.

- Men det virker som om folk ikke tenker på en tragedie som skjedde for to år siden lenger, sier hun til avisa.

115 km/t i 60-sonen

UP-sjef Per Einar Hollum sa til tirsdagsutgaven av Hitra-Frøya at Utrykningspolitiet vil komme tilbake etter de nedslående resultatene fra sist helg.

- Det var ganske grove overtredelser med en på 115 km/t og en på 113 km/t i 60-sone. I 50-sonen var høyeste hastighet på 94 km/t, fortalte Hollum.

I ulike nettdebatter blir det hevdet at fartsgrensene, spesielt gjennom Barmfjorden, er satt for lav. I dagens (fredag) utgave av Hitra-Frøya papiravisa/eavisa forklarer overingeniør Svein Ivar Lykke i Statens vegvesen hvorfor fartsgrensen er satt akkurat sånn.