Nå ser kaptein Magne Risa etter en eventyrlysten styrmann til reisen.

I en måned har den tidligere passasjerbåten fra Finnmark, ”Sørøy”, ligget ved Kvernhusvik skipsverft på Hitra for å gjøres klar til det som må sies å være litt av en reise. Denne uka legger de ut på den to måneders lange ferden ned til Cookøyene i Stillehavet. Eventyrskaptein Magne Risa fra Stavanger har i 30 år bistått andre med kjøp for så å frakte båtene til ulike steder i verden. Dette er den femte båten han frakter ned til Cookøyene for Taio Shipping. Tidligere har kjente båter som ”Yrjar” og ”Frøyfrakt” tatt samme turen. Det er sistnevnte som tidligere var eid av Per og Vidar Eidsvåg som ”Sørøy", eller ”Moana Nui”, som båten er døpt om til, nå skal erstatte.

- ”Frøyfrakt” havarerte for noen år siden under en tropisk storm. I mellomtiden har de brukt andre båter, men de var på jakt etter en etterfølger, og denne var perfekt, forklarer Risa.

Han forteller at redere rundt omkring i verden gjerne kjøper båter fra Norge fordi vi har solide skip som blir tatt godt vare på.

- Du finner ikke båter fra 60- og 70-tallet som er i så god stand andre steder. Men nå er det ikke mange igjen av dem, så dette blir nok den siste jeg frakter nedover, sier Risa. Han sier det egentlig er en trist historie at han fikk tak i denne båten, fordi det betyr at folk på Sørøya i Finnmark mister en viktig forbindelse.

- Slik har dagens samfunn blitt. Vi tenker mer på penger enn at små lokalsamfunn mister en viktig livsnerve, sier Risa.

I en måned har den tidligere passasjerbåten fra Finnmark, ”Sørøy”, ligget ved Kvernhusvik skipsverft på Hitra for å gjøres klar til det som må sies å være litt av en reise.

Kanariøyene, Karibien, Tahiti

Magne Risa regner med at de forlater Kvernhusvik Skipsverft i slutten av uka. Da går turen først til Kristiansund for å bunkere, videre til Stavanger for de siste forberedelsene før de seiler til Falmouth som den siste havna i den engelske kanal før de legger ut på Biscaya.

- Der skal vi handle det siste av mat, for det er billigere i England, og vi skal være sikre på at værforholdene er gode før vi legger ut.

Neste stoppested er Kanariøyene for å handle mat før de krysser Atlanteren til Karibien.

- Jeg er spent for den 26. juni åpner den nye Panamakanalen. Jeg har gått igjennom den åtte ganger, så det blir gøy å se den nye.

Risa forteller at det koster ca 100.000 norske kroner bare å gå gjennom Panamakanalen. Videre går ferden over Stillehavet innom Marquesasøyene, noe som vil si ca 20 døgn til havs før dette er nest siste stopp før Tahiti og deretter Rarotonga på Cookøyene. Cookøyene eller Cook Islands består av 15 øyer, der de fleste er bebodde. Rarotonga er hovedøya der 8-9000 av landets totalt 13.000 mennesker bor. Øyene er spredt, det er opptil 740 nautiske mil mellom dem og dette gjør at båttransport er helt nødvendig.

Skryter av Kvernhusvik skipsverft

- Når vi tar over en båt, er det første vi gjør å reparere det som må repareres. Da er det som det er med biler; når man begynner å skru, finner man mer som må gjøres.

Og for Risa var det en selvfølge og velge Kvernhusvik skipsverft også denne gang da en ny båt skulle klargjøres.

- Det er neste som å komme hjem når man kommer hit. Folk er så trivelige og hjelpsomme. Spør man om noe, legger de ned det de holder på med og kommer for å hjelpe. Sånt finner man ikke andre steder. Du skal lete lenge etter tilsvarende kompetanse også. De er utrolig dyktige hver på sitt felt.

Mannskapet ombord i "Moana Nui" skryter av Kvernhusvik Skipsverft og Otto J. Lien.

Ser etter styrmann

Mannskapet til nå består av Magne Risa selv og hans partner, japanske Naoko, et par og maskinisten Owen fra New Zealand, og Ian og Lesley fra Isle of man.

- Vi skrangler sammen det vi får tak i, ler Magne Risa.

- Det er ikke mye penger i dette, så det er mest folk som har lyst til å være med på et eventyr og hjelpe et lite lokalsamfunn i Stillehavet.

Men fortsatt mangler Risa en person til ferden som starter denne uka.

- Vi ser etter en styrmann med D3 sertifikat eller bedre. Folk er veldig opptatt av hva hyra er, og den er på 15.000 i måneden. Det er mange ungdommer som sier at det klarer de ikke å leve på, og det er jo helt vilt her når ungdommer har utgifter på 20.000 i måneden. Men jeg fikk tak i en kar i 20-årene fra Mandal som skulle bli med på den 2 – 3 måneders turen sist, og han ble i to år før han reiste hjem igjen, ler Risa.

Han er ikke bekymret for at han ikke har styrmannen på plass kun dager før avreise.

- Det ordner seg. Finner vi ikke noen på Hitra eller Frøya, så finner vi en et annet sted.

Reder som hater båter

Rederen som har kjøpt båten, Tapi Taio og broren hans, Ennua har vært i Norge i 2,5 måneder nå. De er også med til Hitra for å klargjøre båten, før de tar flyet hjem.

- Jeg hater båter og å være på havet. Jeg lengter til et hotell med en gang jeg er på et skip, ler rederen, som til nå har sprekt budsjettet sitt flere ganger fordi det har dukket opp uforutsette kostnader med aircondition og reparasjoner av båten.

- Da jeg starta i denne bransjen sa de andre at jeg var gal. Før hadde staten subsidiert båttransporten, men det gjør de ikke lengre. Men jeg prøver å frakte mat og byggematerialer i tillegg til passasjerer. Jeg har holdt på med dette i 34 år nå, og jeg smiler fortsatt, sier han.

Usikker på økonomien i det

Rederen fra Cookøyene forteller at han har 22 personer i arbeid og at dette blir det tredje skipet i drift. Når vi spør hvor lenge man må frakte passasjerer og mat i Stillehavet for å tjene inn de åtte millionene det koster å få kjøpt, klargjort og fraktet båten ned, ser han litt undrende ut.

- Det har jeg ikke sett på. Vi gjør det for vårt folk fordi vi trenger transporten. Vi må komme oss mellom øyene og få fraktet mel, ris og fisk mellom øyene. Det tar nok lang tid. Men denne båten er så fin, så kanskje kan jeg ta med turister på opplevelser med den også. Det eneste problemet er at vårt hav ikke er så snilt. Noen ganger blir det sint, og da er det ikke bra å være ute i båt, smiler rederen som elsker norsk laks.

- Jeg har lyst til å ta med meg noen på å starte oppdrett. Tror du det går bra? ler han spøkefullt, mens han forsyner seg med røykelaks, krabbe og reker på bordet foran seg bare dager før han reiser hjem til en helt annen verden på andre siden av jordkloden.

72 44 04 00 post@hitra-froya.no