Dolmøy House of Seafood vant i sommer gull og bronse i NM i gravet laks og røyka lakseprodukter under messen Aqua Nor i Trondheim. Men nå har fiskebedriften kommet med et ørret-produkt de mener vil overgå det meste.

Dolmøy house of Seafood leverte denne uka for første gang ørret for kommersielt salg til dagligvarekjedene. Salgssjef Vidar Oskarson forteller om strålende tilbakemeldinger fra butikkjedene.

- Vi har kommet fram til et fantastisk produkt som tar Norge med storm. Denne uka produserer vi tre ørret-varianter for salg i dagligvarebutikker og restauranter. Vi har jobba lenge med disse variantene, og har fått så fine tilbakemeldinger fra norske dagligvarebutikker. Norgesrguppen, Coop og Bunnpris gir en fantastisk tilbakemelding på smaken, forteller Oskarson. Selv er han ikke i tvil:

- Dette er et kanonprodukt! Jeg har aldri kjent et bedre produkt.

Ørreten er presentert for alle dagligvarekjedene via selgerne. Oskarson forteller at fabrikken denne uka produserer opp så man kan kjøre ut til butikkene snarlig.

- Vi er veldig opptatt av at vi skal ha varen liggende på kjøla klar for utkjøring. Vi kan ikke selge og så produsere, for når kunden sier han vil ha varen, så må vi kunne sende med første bil.

- Hva skiller ørreten fra røykalaksen?

- Det er litt mer fett i ørreten. Om det er det som setter smaken, det vet jeg ikke, men ørreten er en liten antydning fastere. Vi har lyktes veldig godt å få fram miksen mellom salt og røyk. Vi har holdt på lenge og forsket på det og kommet til en oppskrift som fantastisk god. Og fargen i seg selv er så utrolig fin jeg håper virkelig norske ganer får anledning til å spise den, sier han.

En svært fornøyd eier at Dolmøy House of Seafood, Hallgeir Bremnes, etter at selskapet vant både gull og bronse i NM for foredlede laksprodukter. Nå satser de også på ørret. Foto: Trond Hammervik