- Det har blitt en del ja, ikke bare der men også andre steder langs Hemnskjela, forteller Volden, som inne på kroa Naz Perwer viser oss et collage med bilder av 21 båter som har gått på grunn siden 1929.

- Før i tiden var det nok for det meste tåke og snøkav som var grunnen til at de grunnstøtte. Da ser de ingenting før de står i berget. Men det kan vel hende de sovnet ved rattet før i tiden også, sier Volden. Det gjorde nemlig kapteinen på den siste båten som grunnstøtte før "Scan Master." Volden husker godt tilbake til den 9.oktober 1996.

Tok en dram og sovnet ved roret

- "Husby Senior" gikk på grunn omtrent der den i dag står. Det var et voldsomt oppstyr. Det var kuling, men ingen dramatikk. De satte ut redningsflåte og havnet opp i fjæra der. Naboene våknet av helikopter, og NRK og TV2 var der. Det var en voldsom beskrivelse av det, men det var ingen dramatikk. Jeg tror mannskapet hadde full kontroll. Vi var også bort og kikket på. Det blir en valfart ved slike anledninger.

- Hva tenkte du da den gikk på grunn?

- Vi er ikke uvant med det. Det er vel helst at de sovner som er forklaringen, men det heter jo Strømneset. Det er så sterk strøm at de så vidt klarer å ro i mot. Båten får derfor mye sidestrøm når de kommer opp leia, så om de ikke justerer kursen ved Terningen så kan de jo havne oppi der. Det skal jo være tekniske hjelpemidler i dag som tar vare på sånt, men det skjer jo av og til, sier Volden.

I lokalavisas utgave fredag 11.oktober 1996 står det at "Husby Senior" ble stående med 30 graders slagside, etter å ha gått på grunn i god fart. Skipet skulle egentlig ha skiftet kurs ved Terningen Fyr, for å gå klar av Hemnskjela. Under sjøforklaringen innrømmet skipperen at han hadde sovnet og drukket en dobbel eller trippel cognac. Utkikken på brua hadde ikke fått med seg at skipperen hadde sovnet like i nærheten, og på grunn av mørket så han ikke at de nærmet seg land.

Synd på skipperen

Hvorfor "Scan Master" gikk på grunn sist helg er det ennå ingen som vet.-

- Det er jo ikke sjøforklaring lenger heller, så man får vel ikke greie på det. Det kan være menneskelig svikt, men det vet vi ikke. Det er synd på han som sto til rors i hvert fall.

- Men om det skulle gå på en oljetanker her og det blir lekkasje, hvilke betydning kan det få? - Det er kanskje størst risiko for oppdrettsnæringen. Det er ikke bra. Men det har nå gått bra hittil.

- Tror du det er den siste båten som har gått på grunn?

- Nei, det kommer vel flere. Det er et litt utsatt område. Men når de først skal gå på grunn er det ikke den dårligste plassen de gjør det på, for det er ganske langgrunt og slett. Det er noen skjær i nærheten, som "Husby Senior" traff. Men det gikk bra med den og.

Skipperen snakket med seg selv

Han husker også godt da frakteskuta ”Mostring” gikk på grunn rett nedenfor vertshuset Naz Perwer, som Volden eier.

- Det var i 1980, og naboen rodde ut til båten om morgenen da han fikk se den ligge der. Det var jo påbudt med minimum to mann om bord i båten. Så da skipperen så naboen kom bakpå hekken, så latet han som han førte en samtale med en i lugaren. Han snakket for to for å illustrere at det var en til om bord, forteller Volden og ler. Visa endte med at ”Mostring” klarte å komme seg av grunn ved egen hjelp.

- Skjønte at det gikk galt

I 1965 var Volden øyenvitne da det tyske lasteskipet ”Tim II” gikk på grunn.

- Den bråstoppet da vi sto og så på en lørdags kveld. Det gikk nå bra med og, den var heldig. Den kom nære, og jeg skjønte at det gikk galt. Så jeg ble ikke forbauset da det ble bråstopp, nei. Vi var jo bare i konfirmasjonsalderen, så vi sprang nedover. Det var jo litt sensasjon da vet du, sier Volden.

- Så har vi den her, som gikk på grunn rett nedom kroa her, sier Volden og peker på et bilde av den 2.500 tonn tunge lastebåten "Lindvang" som gikk på grunn i 1967. Den gikk det bra med, ifølge Volden. Bare én av de 21 båtene ble liggende på havets bunn. ”Vanka”, som gikk på grunn ved Ystholmen. Mannskapet kom roende til Hemnskjela om natta. Båten skled av skjæret og sank ned på dypet. Resten har blitt berget, forteller Volden.

- Hørte skrikene gjennom tåken

Men det gikk heller ikke så bra med det mest kjente forliset på Hemnskjela, selv om båten til slutt ble berget på land.

- Den mest dramatiske grunnstøtingen var uten tvil ”Naz Perwer”. Det var en helt ny egyptisk lystbåt på 270 fot, registrert i Alexandria. Det var den arabisk prinsen Joussof Kamal med gemalinnen sin, som hadde hadde lånt den av onkelen. De var av slekten til kong Farouk av Egypt. De var på tur til Nordkapp og hadde med seg kjentfolk fra London. 19, juni 1929 gikk de forbi her i full fart og grunnstøtte mot Ystholmen i tykk tåke, og sank i løpet av ti minutter. Det var en mann som gikk i vei, det var tømmermannen Hussein el Dine, som ble gravlagt på Rottem kirkegård.

- Ble de tatt i land på øya her da?

- Ja, de hørte skrikene gjennom tåken, i 7-tiden i morgen. Mannskapet og gjestene kom seg i land på Ystholmen, så nær som tømmermannen. De rodde ut med båter fra Hemnskjela og fikk tak i folket. De hadde bare nattklærne på seg, for de hadde bråvåknet da de gikk på grunn. Så ble de tatt med til handelsmann Aas. De skjønte at det var fintfolk og kongelige, men han Aas tok tak i prinsessen og lempet henne opp på kaia, for han måtte jo berge mennesket sa han. Men det var helt sikkert en skikkelig kulturkrasj når den gjengen kom. Hemnskjelingene stimlet selvfølgelig sammen og kikket på det der. Og de måtte jo kles opp, for de sto jo bare i nattklærne. Da måtte de bare ta det de fant på butikken. Det kunne være både kjeledresser og Dovre-makko og alt mulig rart. Det var slik en begivenhet at Fosenbåtene sendte en egen båt og hentet dem til Trondheim. Da ordnet sekretæren at det ble etablert fotoforbud i Trondheim mens de ble transportert til Brittania.

Men båten ble hevet etter et par måneder.

- Skipperen, maskinisten og et par mann til bodde hos handelsmannen i den tiden. Da de fikk hevet den var den så skadet at den ble hogget opp til spiker etter et par år.

Ingen fant skatten

Men forliset har satt sine spor på Hemnskjela, og navnet til den kongelige lystyachten lever videre den dag i dag.

- Plassen her heter Naz Perwer. Vi kom på at vi ville ha et litt uvanlig navn på kroa. Og hemnskjelingene prøvde å forsyne seg så godt de kunne av gjenstander fra vraket, og en del av gjenstandene har vi utstilt her på kroa. Og en god del gjenstander finnes vel ennå rundt om kring, sier Volden og viser frem et par lykter i messing, og av alle ting en banjo.

- De hadde et eget orkester om bord, og det var akustiske instrumenter de hadde, så de måtte ha noe med lyd i. Derfor hadde de en banjo, forteller Volden og ser opp på banjoen på veggen i kroa. Men ”skatten” var det ingen som fant.

- Det gikk jo rykter om at det skulle finnes en skatt om bord i "Naz Perwer", og hemnskjelingene gjorde så godt de kunne for å finne den. Men jeg tror aldri noen fant noe, sier Volden.

"Husby Senior" gikk på grunn i oktober 1996. (Foto: Hitra-Frøya)
”Naz Perwer”, en helt ny egyptisk lystbåt på 270 fot, registrert i Alexandria, gikk på grunn ved Hemnskjela i 1929.