Huset til Christine, ektemann Tore og døtrene Frida (8), Eva (3) Tora Idun (1 1/2) er pyntet med spennende og  fargerike interiørdetaljer allerede fra entreen og inn.

Ikke så rart kanskje, siden Christine nylig har startet opp nettbutikken Scandinavian Mom Kids & Design.

Overtok hus på Frøya

Christine Vasseng kommer fra Dalarna og litt sør for Falun i Sverige, men flyttet til Frøya i voksen alder. I 2010 møtte hun Tore som er oppvokst i nabohuset fra der hvor familien bor i dag.

- Vi bodde der fram til 2012, peker Christine, - men da Tores besteforeldre gikk bort tok vi over dette huset som er en del større og som har en større tomt.

Christine har en blanding av Ikea-, design- og hjemmelagde møbler, gamle og nye interiørdetaljer i sitt hjem.

Smånips og pynteting er det lite av, for det er blitt gjemt unna på grunn av de små barna i huset.

Christine forteller at hun gleder seg til å kunne sette fram flere gjenstander når barna vokser seg til.

Christine forandrer stadig på interiøret, - men jeg gjør små endringer som ikke koster så mye, som å bytte ut puter eller plakater. Det skal ikke mer til for å lage et helt nytt uttrykk. I nesten hvert rom i huset har de fondvegger forteller Christine og disse liker hun å male og tapetsere.

- Det siste maleprosjektet mitt var å bruke maskeringsteip for å lage striper på fondveggen vår i stua. Det ser ut som jeg tapetsert om, men jeg har bare brukt opp malingsrester.

Oppvokst med interiør

Interiørinteressen til Christine ble vekket tidlig, - jeg har vokst opp med en veldig interiørinteressert mor.

Foreldrene hennes kjøpte seg et stort hus, forøvrig bygd av mannen som i sin tid startet opp Clas Ohlson. Huset hadde mange rom som skulle fylles med møbler og interiør, - så i helgene brukte vi å dra på loppiser og antikkhandler. Pappa var også med, så det var familien vår sin greie i helgene det.

Foreldrene drev i tillegg et postordrefirma innen jakt og fritid da Christine vokste opp, - Jeg hjalp til og jobbet i firmaet fra barnsben av og helt opp til firmaet ble solgt. Jeg var involvert i alt, både administrasjon av ordre, lagerbeholdningen, pakking og sending av varer. Jeg får flashbacks til den tiden når jeg nå har startet min egen nettbutikk, smiler hun.

Nettbutikken til Scandinavian Mom kom først opp i gang for noen uker siden.

- Men jeg har jobba en god stund med nettbutikken før det, sier Christine og legger til at læringskurven fram til nå, den har vært bratt.

- Det er både spennende og skremmende på en gang å starte sin egen butikk, smiler hun.

I nettbutikken selger Christine utstyr og artikler beregnet til barn. Hun selger også interiør til barnerommet.

Skandinavisk design

Nettbutikken Scandinavian Mom (scandinavianmom.no) har fokus på skandinaviske merker og tilbyr skandinavisk design for alle budsjett.

Christine fører nesten bare kjente merkevarer forteller hun, og det er det en grunn til.

- Folk kjenner til disse merkene og de er viktige for omsetningen. Samtidig er det viktig å ha litt annerledes og særegne produkter også.

Tanken bak sortimentet er at man skal kunne forandre mye med lite.

I nettbutikken går mye i interiørdetaljer som belysning, tekstiler, sengetøy, wallstickers og kule plakater.

- Nå har jeg en del klær for barn også, men det er noe som etter hvert trolig vil fases ut, og så satser jeg trolig mer på interiør.

Christine forteller at hun kanskje starter opp en egen butikk for barn på Sistranda etter hvert også, for den opprinnelige planen var å starte opp en fysisk butikk men at det stagnerte.

Ambisjonen er likevel å få til begge deler.

- Jeg mener at det er behov for en butikk som kan tilby variert, nyttig og smart utstyr for barn i øyregionen og i nettbutikken vår har lokale kunder muligheten til å krysse av for å hente varene på lager når de sjekker ut og dermed handle fraktfritt hos oss.

Drømmer om fysisk butikk også

Blir det fysisk butikk på Sistranda blir det med et litt annet sortiment og konsept enn i nettbutikken, det blir mer praktisk utstyr til barn i tillegg til interiørdelen.

Vasseng forteller at hun kikker etter noen som kan være interesserte i å starte opp butikken sammen med henne, slik at de kan være to om den. - Det hadde gjort alt litt enklere. Så hvis det finnes andre som driver lignende virksomhet i øyregionen og som kunne tenkt seg å delt butikkslokale og drivet side om side i en periode, så er det bare å ta kontakt, smiler Christine.

Tanken om å starte butikk kommer ikke ut av det blå legger Christine til.

- Jeg har tenkt på dette siden i 2006. Da eldstedattera var lita var jeg en del i Ålesund og der hadde de en butikk kalt “Farmor Ingvarda “ med et fantastisk butikkmiljø. Det var der tankes fødtes, og det har nok vært i bakhodet mitt siden den gang at det hadde vært gøy å gjøre noe lignende. “Alle” kjøper varer på nettet sies det, likevel mener jeg at det er ingenting som kan måle seg mot å gå inn i en spesiell og flott butikk som inspirerer.

Jeg har veldig lyst til å skape et inspirerende miljø og en spennende butikk på Frøya.

Enn så lenge har Christine nok med den nye nettbutikken og den skal videreutvikles.

Hard konkurranse

-  Det blir det litt prøving i starten for å se hva som slår an og ikke, både i forhold til selve oppbyggingen av nettbutikken og sortimentet vårt.

Christine er klar over at hun må belage seg på hard konkurranse innen sjangeren hun har valgt seg.

- Scandinavian Mom skal ikke være en klassisk barnebutikk med kun leker eller kun klær, så mitt hovedfokus blir å finne en egen greie som gir butikken eksistens-grunnlag. Det er det viktig at vi finner noen nisjeprodukt som kun er våre og som gir kundene en god grunn til å komme tilbake til oss igjen og igjen.

Christine forteller at hun for tiden er i kontakt med venner og bekjente med grafisk design-bakgrunn.

- Vi tenker nemlig å etter hvert få produsert våre egne plakater til nettbutikken, så det er en av de nisjetingene vi skal gang med. Det blir utrolig spennende.

Regelen at det ikke finnes regler

Når det kommer til interiør så er regelen at det ikke finnes regler, så derfor går det heller ikke an å peke ut en spesiell trend til barn. Det finnes utrolig mye forskjellig stiler, sier Christine.

- Det er både bra og flott med tradisjonell innredning for barn i rosa og blått. Samtidig finnes det mye annet fint, blant annet innen flere farger og sjangre.

Selv er Christine veldig glad i retro-stilen og hun lar seg gjerne inspirere av sin egen barndom.

- Når det kommer til interiør for barn handler det mer om følelser og det å finne interiør som er morsom, som gjør ungene glade og gjør at de vil tilbringe tid på rommene sine. Alle husker barndomsrommet sitt, derfor er innredning av barnerom viktig synes jeg.

Et lekent hjem

Christine synes generelt at all mulig slags interiør er spennende, - det er moro å se andre stiler enn sin egen, om det er helt hvitt interiør, klassisk, bonderomantisk eller retro.

Christine forteller at hun personlig synes det er moro med form og farger som liver opp både interiør, utstyr og klær. - Og det finnes utrolig mye moro til barn. Mye mer enn til voksne, det blir i grunnen litt kjedelig i forhold.

Kanskje er det derfor at hun også har gått for et lekent interiør og fargerike barneromsdetaljer i sitt eget hjem.

Christine henter mye inspirasjon fra Instagram.

- Tidligere da jeg var yngre ble jeg inspirert av trender i magasiner, men jeg liker ikke å kopiere andre, og å bare følge trender slavisk blir både uten hjerte og sjel. Interiøret det sier noe om oss.

Familien Vasseng har gått for et hjem med gode, praktiske løsninger, hvor ungene kan herje og være seg selv. De har skiftet fokus fra pynt og til oppbevaring og det å enkelt kunne holde det rent etter barna.

- Vi skal ikke ha en steril voksenutstilling i stua vår, vi er tross alt en småbarnsfamilie og det skal vises.