Da båtene som leverer kamskjell til Seashell AS på Dyrøya fikk dykkerforbud, ble 16 ansatte permittert, midt i høysesongen før jul.

Seashell AS er hovedaksjonær(42.55%) i Atlantic Discovery AS, som igjen eier store andeler av aksjene i de fire kamskjellbåtene som leverer kamskjell til Seashell AS. Dykkebåtene har fått stoppordre fra Arbeidstilsynet etter dødsulykka ved Smøla i slutten av november i fjor.

- Vi tok ut permisjon for de ansatte før jul. Når leverandøren får slike utfordringer må vi bare ta hensyn til det. I løpet av januar regner vi med å være i gang igjen med deler av arbeidsstokken. Det går mot fiskesesong, og vi har fiskemottaket åpent, sier Myrseth.

En måned uten produksjon

- Har kundene fått kamskjellene de skal ha?

- Nei. Produksjonen har vært innstilt en hel måned. Når fire båter er tatt ut er det klart det blir full stopp. Men vi har målsetning om få leveranser av kamskjell i løpet av januar. Vi har en kundeportefølje gjennom 20 år, og vi har lyst til å beholde dem. Våre kunder har forståelse for at en slik ulykke gir konsekvenser for leveranse av råvaren, men det er ikke hyggelig når slikt skjer.

- Hvor lenge kan dere holde på uten nye leveranser?

- Vi har en havbeitekonsesjon der vi har en del råvarer, og båtene har en del på lager i sjøen. Så vi har råstoff for en måneds tid.

- En vanskelig tid

- Dere er store eiere i båtene. Har dere en dialog med dem om hvordan de skal komme i gang med dykkingen igjen?

- Vi har bistått dem med administrative ressurser, og vil gjøre det vi kan for å hjelpe dem gjennom en vanskelig tid. Det er en veldig alvorlig situasjon, som sterkt preger alle de som er involvert. Da må vi bruke tid på å få ting på plass igjen, sier Myrseth.

- Hvor mye har dere tapt på dykkerstoppen?

- Jeg vil ikke spekulere i hvor mye vi har tapt. Det blir som å gråte over spilt melk. Det var topp produksjon før jul, og topp produksjon er umulig å ta igjen. Nå må vi bare se fremover til kommende sesonger, sier Myrseth. (bildet)