- Det blir ikke mer kortreist enn dette, sier de. Foran seg har søskenparet, opprinnelig fra Grefsnesvågen ved Kvenvær, et stilig designet skap med grønne vekster inni, en helautomatisk kjøkkenhage med andre ord. En versjon som passer inn i standard 60-mål på kjøkkenet i ethvert hjem, en annen og større versjon tilpasset storkjøkken på restauranter

- Jeg eier IKKE grønne fingre og har min bakgrunn fra alt annet enn potetåkeren. Men det er et poeng at dette skapet er så enkelt i bruk at man ikke trenger grønne fingre. Jeg ser på dette som helse, og at jeg må få dette ut til folk, sier Mireen.

- Vi vokste opp i fjærasteinan på Hitra med sjømat og fiskeoppdrett som første arbeidserfaring, før vi begynte på grunnskolen. Vårt felles verdisett gjør at vi ønsker å ha et meningsfylt arbeid, ha en aktiv rolle i å skape et bedre samfunn og bidra til å skape en grønnere og sunnere verden, sier Jan Olav.

Ideen kom fra boka

Fra ideen ble unnfanget i fjor, til det Trondheims-baserte søskenparet nå er klar med produktet i markedet, har ting gått veldig fort. Begge har nær sagt satset hus og heim på at de skal lykkes. Den "eneste" avtalen de har seg imellom, er at de skal pløye deler av selskapets inntekter tilbake i vedlikehold av barndomshjemmet i Grefsnesvågen.

Ideen oppsto etter at Mireen Fikse leste boka “Halvveis til fremtiden” .

- Det var en setning jeg ikke fikk ut av hodet: “Innen ti år vil de fleste dyrke sine grønnsaker oppå kjøleskapet,” forteller hun. Med bakgrunn som grafisk designer og eier av reklamebyrået Fikse Design, hadde hun forutsetningene for å sette seg ned og skissere ideen videre. Mireen ville bygge anretningen boka ga ide om, og gikk i gang med tegninger og design av egen modell.

Dro til Canada

Hun viste tegningene til sin bror Jan Olav, som med sin bakgrunn fra elektrobransjen og heis-mekanikk straks tenkte ut et smart vanningssystem. Søsknene var kommet så langt at de nesten hadde en prototyp klar.

I en presentasjon av den nye idéen, satte Mireen inn ulike bilder fra dyrkeanordninger hun hadde funnet på nettet, deriblant hjemme-enheten fra Urban Cultivator. Jan Olav mente at denne løsninga virket så fullkommen at de heller skulle satse på den alene. Selskapet lå i Canada, og snart var søskenparet på plass i Vancouver.

- Vi satt først på Hitra og forsøkte å snakke med Vancouver over Skype. Men forbindelsen var dårlig og vi hørte ikke godt hva de sa. Så vi sa likegodt at "vi kommer over". To-tre uker senere satt vi i Vancouver, med skikkelig jetlag, og fikk opplæring. Vi besøkte også en matfestival, og så kokkene bruke dyrkeskapene. På disse dagene klarte vi ikke å finne en eneste feil på produktet. Da var vi "solgt", forklarer søskenparet.

Vel hjemme skrapte de sammen alt av sparepenger, solgte båt, og sa opp trygge jobber. Alt for å fokusere på det neste trekket;

Ting har skjedd fort

- Veien fra idé til import har vært kort, bare et halvår. Siden januar i år satser vi for fullt, forteller de.

- Ved juletider innså jeg at jeg måtte ta et valg. Jeg har levd og åndet for jobben i reklamebyrået og det hadde blitt en livsstil til slutt. Nå har jeg ansatt ny daglig leder i Fikse Design og det er to andre som driver det videre, forteller Mireen.

Dyrkeskapet

Urban cultivator er et helautomatisk dyrkeskap hvor man sår og dyrker de grønnsakene og urtene man vil ha.

- Skapet passer under inn i standard kjøkkenbenk og det finns frittstående modeller. Skapet koples på vann som en oppvaksmaskin, da vanner skapet kjøkkenhagen din og du slipper jordsøl. Og så høster du inn grøntet når det er ferdig. Noen av plantesortene er ferdig allerede etter seks dager. Her har du full kontroll og dyrkinga, det er 100 prosent økologisk og du vet hva du spiser, sier de.

- Hvordan har responsen vært så langt, da?

- Vi har hatt formidabel respons. Dette virker å være kokkenes våte drøm, sier Jan Olav med et smil. Akkurat nå har de sendt en leveranse til Bergen, og en litt større forsendelse til Danmark.

- I det hele tatt har utlandet reagert kjappere enn Norge. Men vi har også levert til et spisested på Bakklandet. Vi brukte høsten til å strukturere lager, få på plass nettside og sånt. Og så kom julebordsesongen for restaurantene, og timinga ble sånn sett litt dårlig for oss der. Men responsen etter jul har vært veldig bra. Vi har flere restauranteiere som vurderer tilbudet, forteller de.