I dag blir det konsert i en sjå på Jektneset sammen med harpist Julie Rokseth, mens det søndag blir konsert på Rabben.

De to musikerne lager musikk godt utenfor hovedstrømmen.

-For oss kan alle lyder være musikk. Vi improviserer og komponerer i øyeblikket. Ingenting er fastlåst og bestemt på forhånd, forteller Henrik.

-Mye av det vi lager er veldig minimalistisk, fortsetter Daniel. -Det betyr at det for eksempel kan bli en lang pause med bare stillhet under en konsert. Da hender det at en lyd fra publikum, som lyden av en stol som flyttes, kan bli tatt inn i musikken.

Henrik og Daniel sier at deres musikkform krever mye av publikum. Når man lytter til mer tradisjonell musikk vil man alt i forkant vite hvem som spiller hvilke instrument, og ha en formening om hva man får høre.

-Jeg synes det er spennende å bruke instrument på en måte slik at det ikke uten videre gjenkjennes. Slik tvinges også publikum til å være mer åpen, sier Daniel, som spilte saksofon i 13 år før han tok utdannelse innen computermusikk.

En omkoblet Playstation joystick er et viktig redskap for Daniel Lercher når han bruker laptopén for å komponere og spille musikk. - Jeg må være utrolig rask, sier han.

Han har base i Wien, men turnerer verden over med sin musikk. Det samme har Henrik - som til vanlig holder til i Trondheim. Daniel fikk støtte fra Østerrikes ambassade i Norge for å reise til Sula, og har fått gjestekunstneropphold gjennom nystartede SulaKultur.

-Når du skal komponere kan det være godt å være et stille sted, selv om du på Sula hele tiden hører vinden og havet. Det er veldig inspirerende, sier han.