- Jeg var også ute og kjørte i det aktuelle området den dagen da bussen, posten og taxien ikke kom seg frem ved Mellom-sætra på Fjellværøya.

Det sier en anonym innringer til lokalavisa. Vedkommende jobebr i hjemmetjenestene på Hitra.

Da taxien ikke kom seg frem til den eldre mannen på Fjellværøya mandag 26.01, forteller damen i hjemmetjenesten at hun dro til Mellomsætra og fikk kjørt brukeren trygt dit han skulle.

- I forhold til yrkessjåførene så er vi bare nødt til å kjøre, det er kanskje derfor vi kom oss frem på glatta. Dessuten har vi veldig gode biler, sier hun.

Kjører etter forholdene

- Hjemmetjenesten kommer seg stortsett alltid frem, det bekrefter enhetsleder for hjemmetjenesten på Hitra, Anne Strøm.

- Man skal selvfølgelig ikke sette liv og helse på spill, men det skal mye til for at vi ikke kommer som avtalt for å si det sånn, brukerne våre er avhengige av at vi kommer. Vi kjører etter forholdene og tar tida til hjelp.

Anne forteller at hun ikke fikk kommentarer på at føret var ekstra ille den dagen bussen, taxien og posten ikke kom seg frem på Mellomsætra.

God utstyr

Hjemmetjensten har gode biler. De er utstyrt med piggdekk og firhjulstrekk sier Anne.

Folkene er utstyrt med brodder, - det går bra så lenge man har utstyr til å hjelpe seg med.

Nå har de også fått seg carport, slik at de ni bilene de disponerer står under tak.

24/7

- Vi er stortsett en usynlig tjeneste, i hvert fall før man får bruk for oss eller blir pårørende for noen som trenger vår hjelp sier enhetslederen.

Hun forteller at på Hitra har det kvinnedominerte yrket 38 ansatte, fordelt på ulike stillinger som hjemmehjelpere eller hjemmesykepleiere.

Hjemmetjenesten på Hitra har rundt hundre brukere med ulike behov og de er ute til brukere 24/7.

Og brukerne de bor absolutt overalt på Hitra ja, smiler Anne.

[M]

Tipser hverandre

Noen av brukerne bor ganske avsidesliggende til, så det går nok ikke an å jobbe i hjemmetjenesten hvis man ikke vil kjøre bil, smiler enhetslederen.

Kjøreforholdene kan også variere ganske mye rundt om på Hitra. Hovedveiene er en ting, fremkommeligheten på gårdsveiene en annen.

- Det er ikke mulig at det skal være godt nok brøyta og strødd til en hver tid, sier Anne og legger til at det er sjelden de ansatte klager over at føret er for ille.

Hvis enkelte veistrekk er ekstra glatte, tipser vi og oppfordrer gjerne hverandre til å være forsiktige der. Det har hendt at vi også ringer og varsler de aktuelle etatene som sørger for veivedlikeholdet om veiforholdene.

Noe av det verste med å ferdes på veiene i øyregionen er likevel trailerne sier Strøm, og det hender trailerne står og sperrer for veiene når hjemmetjenesten skal frem.

- Da må vi være ekstra kreative.

Prioritere brukere

- Er veien stengt, må de prioritere brukere etter behov, sier Anne.

Det har heldigvis både brukerne og pårørende forståelse for og hjemmetjenesten prøver å varsle hvis de blir forsinka eller er forhindra fra å komme i det hele tatt.

- Ellers må jeg skryte av at det er en tøff gjeng som jobber her ved hjemmetjenesten. De er løsningsorienterte og har godt humør, avslutter Strøm.