De har lagd seg fuglekasser, elevene i 3. og 4. klasse ved Barman oppvekstsenter og lokalavisa fikk bli med da elevene skulle henge opp kassene i nærmiljøet.

Kasse i rødt og lilla

- Jeg brukte nesten en hel skoledag på denne fuglekassa, forteller Marcus Rossvoll Grytvik (8) i 3. klasse og holder frem fuglekassen han har malt i rødt og lilla.

- Her flytter det nok inn en sangfugl, tror Marcus og forteller at han har snekret fuglekasse tidligere også.

- I den kom det fugl å la egg og da jeg så oppi kassa senere hadde eggene klekket, det var artig.

Nå håper han at det kommer fugl i kassa han har laget på skolen også.

Marcus Rossvoll Grytvik

Samarbeid med Miljøagentene

- Fuglekassene skal henges på nordsiden av treet, i riktig høyde. De skal heller ikke henges i direkte sollys eller for nært de andre kassene, forteller Dagrun Skarsvåg elevene.

Hun og Rita Hovde er her fra Naturvernforbundet Hitra Frøya gjennom et nytt samarbeidsprosjekt mellom Natuvernforbundets barneavdeling Miljøagentene og Barman skole.

- Avtalen kom i stand fordi jeg visste at de ikke hadde sløydsal på Barman oppvekstsenter og tenkte du kunne være et kjærtkomment tilbud å gjøre noe praktisk med ungene, sånn som dette, sier Dagrun Skarsvåg.

- Fuglekassene skal henges på nordsiden av treet, i riktig høyde. De skal heller ikke henges i direkte sollys eller for nært de andre kassene, forteller Dagrun Skarsvåg elevene.

Registrere art og kull

- I mangelen på sløydsal har vi snekret fuglekassene ute i skolegården, forteller lærer Bjørn Ohlin.

Dette er første gang Barman skole er med på et sånn fugleprosjekt sier han, og det er både artig og spennende for elevene å ta del i dette arbeidet.

- Partnerskapsavtalen går ut på at ungene skal snekre sine egne kasser og deretter skal ungene sjekke kassene sine et par ganger i året. De skal registrere hva slags fuglearter og hvor mange fugler det er i kullene i fuglekassen sin, og de skal gjøre reint i dem også, forteller læreren.

Ohlin har i tillegg kjøpt inn en fuglekasse med påmontert kamera, slik at kan de følge utviklingen i kassen, direkte fra klasserommet.

-Mine fugler kan å lese

De 28 fuglekassene har de fått tilltatelse av grunneier, til å henge opp på den andre siden av veien for skolen, så i samlet flokk går vi dit for å henge opp kassene.

- Mine fugler kan å lese, det er jeg sikker på, sier Sunniva Elise Johansen (9), derfor har hun skrevet på fuglekassen sin, med store bokstaver "kom fugler".

Elise håper det kommer trekkfugler i kassen - Jeg håper de kan komme hit og synge for meg.

Sunniva Elise Johansen

Mens vi vandrer rundt i skogen, hører vi en god del ulik fuglekvitter og ungene ber Dagrun fortelle dem hvilke fulger det er de hører.

- Ungene skal etter hvert få lære mer om fuglsang og lære huskeregler for hvilke fugler som har hvilken lyd, sier Dagrun.

I tillegg er hun lisensiert til å ringmerke alle fuglearter, så det skal elevene få være med på til neste år, for blant annet å se om det blir gjenfunn av enkelte fuglearter her, forteller hun.

Fint at fuglene får et sted å bo

Jentene Miren Brevik (19) og Tiril Knutshaug (9) venter på at det skal bli deres tur til å henge opp fuglekasser.

- Det var ikke vanskelig å lage fuglekassene, for det gjør jeg hvert år til pappa. Vi har det som en tradisjon, forteller Miren.

- Det er litt kjedelig å vente på å få hengt opp kassene, sier Tiril, - for kassen er tung å bære på, men det blir fint at fuglene får seg et sted å bo da, legger hun til.

Sjelden fugleart

Elevene har tydelig stor vitetrang på turen.

De stopper opp for å undersøke en maurtue, - i den har en gråspett hakket og spist maur forteller Dagrun ungene.

Senere på dag kommer en av guttene springende med en død fugl.

Det viser seg å være en båndkorsnebb, en sjelden fugleart her i øyregionen.

Dagrun forteller at hun håper at naturvernarbeidet, gjør at ungene blir interesserte i å drive med grunnforskning, at de blir nysgjerrige og ser resultatene av arbeidet de gjør.

- Jeg tror at det du lærer om, det blir du glad i og det vil du også ta godt vare på, sier lokallagslederen i Naturvernforbundet.