Raymond Eide begynte å bygge instrumenter for syv, åtte år siden. Tanken var å skape noe ut fra de kunnskapene og teknikkene han hadde har lært oppgjennom årene, og falt da for kombinasjonen musikk, håndverk som tre og metallarbeid, lærarbeid og estetikk.

– Jeg ville lage noe som ingen hadde sett før. Bilder av disse instrumentene ble raskt spredd på nett både i Norge og utenlands. Slik fikk jeg raskt en "heiagjeng" på flere tusen, og fant stadig på nye ideer til gitarer som skulle gjengi ulike stemninger og tema.

Opprinnelig kommer han fra Hestvika på Hitra, men har de siste ti årene bodd i Trondheim.

– Til daglig jobber jeg med instrumentreparasjoner og gitarservice hos Geir Falck i Trondheim.

Å drive med egnelagde instrumenter var og er fortsatt en hobby, men blesten rundt har ført med seg spennende muligheter.

Raymond liker den kreative prosessen. Foto: Ronny Danielsen
Gitarene til Raymond har et eget særpreg. Foto: Raymond Eide
Raymond har i syv, åtte år bygget sine egne instrumenter. Foto: Raymond Eide

Ble kjent med mange musikere

Publisiteten han fikk med sine egne instrumenter førte til at han fikk jobbe og og bli kjent med mange musikere.

– Nå jobber jeg med et bassprosjekt til Bent Sæther i Motorpsycho. Jeg har også bygget gitaren til Snah i sammen band, Black Moon Circle, Hedvig Mollestad med flere.

Så tok Gåte kontakt.

– For noen år siden tok Magnus Børmark fra blant annet Gåte og 22 kontakt med meg angående bruk av teknikkene mine til musikkvideoproduksjon.

– Hva skjedde videre?

– Vi fant raskt tonen, og har jobbet sammen på flere prosjekter. Da det ble kjent at Gåte skulle delta i årets MGP, hadde allerede NRK kontaktet meg angående produksjon av instrumenter til årets innspilling. Jeg ante ikke hvilken artist eller band jeg skulle jobbe med, så det var skikkelig moro at det var Magnus igjen, for så å planlegge gitaren til showet.

Det er Gåte som skal bruke instrumentet til Raymond under Eurovision. Foto: Raymond Eide

Tidspress har vært en faktor

– På grunn av tidspress ble det kun ett instrument som kommer fra meg under Eurovision.

– Hvilket instrument er dette?

– Det blir da en faust-bass som Mads Paulsen skal spille på. En gitar som er bygd i lett treverk, så den kan slenges rundt. Noe en vil vil se under sendinga. Fargen og estetikken på instrumentet er laget for å passe inn i kulissene og sceneshowet, så det blir spennende å se hvordan dette går.

Det var stas når jeg var liten

- Var du også og så årets finale i Trondheim?

– Jeg satt på fjerde rad i Trondheim Spektrum under årets finale, og det Gåte presterte ga iallefall meg frysninger og en flott musikalsk opplevelse. Det er fantastisk å tenke på hvor mange som kommer til å se denne gitaren, men jeg tror ikke det har så stor betydning for hva jeg holder på med. Dette skal fortsatt være en hobby, så jeg kommer nok ikke til å øke produksjonen selv om pågangen skulle bli større.

– Hva er ditt forhold til Eurovision?

– Mitt forhold til Eurovision har kjølnet betraktelig med årene. Det var stas når jeg var liten. Husker enda Jan Teigen på TV i den skjelett-drakta. Som voksen har jeg vel sett programmet et par ganger. Det var moro når Margaret Berger var i finalen. Show og musikkstilene fra Eurovision er ikke der jeg er i musikkverdenen. Hos meg går det i favorittbandet Motorpsycho, og som regel annen rock.