Når lokalavisa entrer Coop Nordskaget står både butikksjef Lill Krutvik og kundebehandler Hege Berg rett innenfor inngangen og tar imot med åpne armer og smil.

- Jøss, dette var litt av en velkomst. Er det slik dere møter alle kunder?

- Vi liker å møte kundene med et smil. Men vi måtte jo sjekke at det ikke var spøkelset vårt som var på ferde igjen, smiler butikksjefen.

- Spøkelse!? Har dere et spøkelse her?

- Ja da, her er det mye uforklarlig som skjer, bekrefter Krutvik.

Men beretningen om butikkspøkelset må vente. Det kommer stadig  inn kunder som skal ekspederes. Og alle får den samme hjertelige velkomsten.  Berg reiser seg for å ta i mot en eldre dame.

- Hei Anna, sier kundebehandleren og går for å småprate litt med kunden.

Anna Kristiansen skryter gjerne av butikken, og mener at nærbutikken er selve livsnerven i lokalsamfunnet. I sær når man ikke eier bil.

- Det hadde ikke vært mulig å bo her på Nordskaget uten butikken, forteller Anna Kristiansen.

[M]

- Det finns itj nå likar!

Krutvik sitter også med inntrykket av at lokalbefolkningen er glade i butikken sin. Også hyttefolk er flinke til å benytte seg av det tilbudet butikken har å tilby. Dessuten har Salmar sine lokaler like rundt svingen, og ansatte derfra benytter samvirkelaget flittig.

[M]

Kåre Hansen fra nettopp Salmar kommer inn igjennom dørene. Han kan bekrefte det Krutvik forteller.

- Det finns itj nå likar! Betjeninga her er alltid blide og trivelige. Her blir du alltid møtt med et ”hei”. Du føler deg sett som kunde. Og butikken er ryddig og oversiktlig, skryter Hansen.

Salmarkollega Kim Idar Ervik kommer hakk i hæl med en pakke under armen.

- Jeg er her for å sende en pakke for Salmar. Jeg er ofte innom med pakkesendinger med lakseprøver. Det er kjempepraktisk at vi har mulighet til å sende pakker herfra. Det er så bra at vi slipper å kjøre helt til Sistranda. Arbeidsgiver ønsker også at vi skal handle lokalt. Dessuten er både betjeninga og sortimentet her helt topp, forteller Ervik før han løper av gårde.

[M]

Middagstips fra Coop-kokken

Selv om kundene gir inntrykk av å være svært fornøyde har de ansatte flere planer for butikken fremover.

Med Hege Berg sin kokebakgrunn skal det bli en råd for fortvila kunder som ikke vet hva de skal sette på middagsbordet. Berg forteller at hun har gitt ut litt tips tidligere også, men nå tenker butikksjefen å utnytte hennes kunnskaper ytterligere. Gratis middagstips og oppskrifter på plakater rundt i butikken skal hjelpe kundene med hverdagsmiddagen.

- Kanskje folk kan kalle meg for ”Coop-kokken”, spøker Berg.

Damene kan også melde at det snart blir lagt nytt gulv i butikklokalene. Med sju damer i staben er ikke valget av gulvbelegg overraskende.

- Vi har bestilt glittergulv! Jeg gleder meg veldig til å få hele butikken til å glitre i stil med de flotte damene jeg jobber med, sier butikksjefen.

Krutvik vil understreke at den rosen kundene kommer med deler hun med alle sine ansatte. Damer som gjør en flott innsats for butikken.

”Kailla” og spøkelse

Hytteeiere og andre snekkerkyndige har også noe å glede seg til:

- Jeg tror vi kommer til å glede ”hyttekaillan”. Snart tar vi inn spiker i sortimentet, sier Krutvik.

Og med det samme det snakkes om ”kailla” peker hun bort på et bord med fire stoler rundt.

- Vi skulle hatt oss flere ”kailla” i kaffekroken vår altså! Vi ønsker oss at de setter seg ned det og slarver litt. Kaffekanna er velfylt og klar, oppfordrer hun.

- Kan det være butikkspøkelset som skremmer vekk kaffekaillene?

Sjef Lill ler og tror ikke at så mange av kundene kjenner til spøkelset deres. Men hun og Berg kan nevne flere episoder som de opplever som merkelige.

- Det hender seg at det blir slått inn varer i kassen uten ar noen står der. En gang ble det slått inn en avis, selv om kunden kjøpte melk, forteller butikksjefen.

- Det koster jo litt mer for en avis enn en liter melk. Det kan kanskje virke som at spøkelset også er glad i butikken og vil øke omsetningen?

- Det tror vi også. Vi kommer i alle fall ikke til å kontakte ”Åndenes makt”. Ingen av oss er vettskremte og tappa for energi, ler Krutvik.

Porten går opp og ned

Berg og Krutvik forteller om en palle med hvetemel som har blitt veltet nattestid uten at bevegelsessensoren har blitt utløst, og om duken på kaffebordet som i løpet av natten var blitt flyttet på. De har hørt folk komme inn i butikken, men ingen er synlige når de ser etter. Og alarmen har også blitt utløst når intet har hendt.

- Og så hører vi at porten går opp og ned på baksiden. Og den både bråker fælt og er tung å løfte på! Butikksjefen tar lokalavisa med på bakrommet og demonstrerer porten. Det skramler og knirker i metallporten.

[M]

Dersom spøkelser ikke gir spenning nok anbefaler butikksjefen å levere inn en lottokupong.

- Vi har hatt påfallende mange storpremier her, og noen kommer langveis fra for å kjøpe det de håper er vinnerkupongen.

Lill Krutvik er selv et bevis på at her er det mulig å dra inn storgevinsten. For ikke lenge siden vant hun over 120.000 kroner på en kupong kjøpt nettopp på Coop Nordskag.