Milan Rusnák fikk en svært dyr bomtur inn til Trondheim på søndag. Han hadde vært på Titran på forretningsreise, og fikk skyss til Sistranda, med det han kaller en fremmedarbeider. Fra Sistranda skulle han ta rute 420 til Sandstad, slik at han kunne rekke Kystekspressen fra Sandstad. Han ble sluppet av ved Kultur og kompetansesenteret, og gikk inn i busskuret på holdeplassen på den siden. Da var det god tid til bussen skulle gå.

Fant bussen i tabellen

I busskuret hadde AtB hengt opp nye ruter, som er gyldige fra 15.august.

Milan kikket for sikkerhet skyld på bussruten, og lette til han fant avgangen han allerede hadde sjekket på nettet.

- Jeg har vært og Frøya én gang tidligere, og er ikke godt kjent. I rutetabellen i busskuret fant jeg avgangen klokken 12.37 til Sandstad. Da var jeg sikker på at jeg stod på riktig plass, sier Milan.

Klokken passerte 12.37, med god margin, men det kom ingen buss.

- Jeg hadde en viktig avtale om å møte et reiseselskap klokken 16.00, som jeg skulle skrive kontrakt med angående fisketurisme, sier Rusnak, som blant annet driver med formidling av reiser gjennom sitt eget selskap.

Kostet 5.000 kroner

Han ble fortvilt, og ringte AtB.

- De sa at den eneste måten å komme seg til Trondheim på var å ta drosje til Orkanger, der det var lettere å komme seg videre til byen. Jeg måtte til Trondheim, så jeg bestilte drosje, og betalte 3.700 kroner til Orkanger. Derfra betalte jeg 500 kroner til en privat sjåfør for å kjøre meg til Trondheim. Men jeg kom likevel for sent. Da jeg kom til Solsiden, hadde mine kontakter dratt, og etterlatt en ubetalt regning på 800 kroner. Så avslutningen på min reise til Frøya var mislykket og mitt renommé er skadet, sier Rusnak.

Samme rutetabell ved begge holdeplasser

Han mener at rutetabellen må ha vært feilplassert, etter som han fant avgangen sin i ”feil” busskur.

Når lokalavisa sjekker busskurene på Sistranda, så finner vi at det henger to identiske tabeller for rute 420 der. I begge skurene står ruten for Sandstad-Sistranda øverst, med ruten for Sistranda-Sandstad(bussen Rusnak skulle ha tatt) nederst.

- Jeg kan ikke huske at det var bussruter for begge veier der. Mitt problem er at jeg er turist på Frøya. Jeg var sikker på at jeg var på riktig plass, da jeg fant riktig tid og sted i rutetabellen som hang der. Jeg har reist hele livet, i mange verdensdeler, og har aldri opplevd å ta feil av rutetabellen på denne måten. Jeg tar også mye buss mellom Drøbak og Oslo. Der er det bare rutetabellen for den ruten som gjelder, sier Rusnak.

Han har i ettertid tatt kontakt med Atb, og krevd at de betaler for de ekstra utgiftene han hadde med turen. De skriver i en e-post at bussen gikk slik den skulle.

- Viser til din henvendelse vedrørende buss fra Sistranda skole. Det er veldig beklagelig at du mistet bussen og dermed fikk en svært kostbar tur fra Sistranda til Trondheim. Buss 420 fra Sistranda til Sandstad gikk i følge loggen vår 2 minutter etter planlagt avgang søndag 28.08.2016. Dette fremkommer av informasjon fra GPS-systemet i bussen, og er bekrefte av operatøren (Boreal transport) som betjener denne strekningen, skriver kundebehandleren, som også opplyser om at Rusnak kan sende inn en søknad om reisegaranti, dersom han mener han har rett på det.

- Jeg har et utrolig godt forhold til trøndere og Trøndelag, men dette har vært svært uheldig for meg, sier han.

Men han ønsker likevel å komme tilbake til Frøya.

- Jeg likte meg veldig godt der, og har lyst til å komme oppover igjen for å kjøpe meg en hytte.

AtB: - Ser at det kan misforstås

Hvorfor henger ruten for Sistranda-Sandstad i busskuret der bussen går fra Sandstad til Sistranda?

- Det er et godt innspill, og jeg kan se at det kan misforståes. Det skal vi gjøre noe med ved neste ruteendring.

Hvorfor har dere hengt opp rutene for begge veier i busskuret?

- Det er fordi vi vil gi kundene ekstra service. Den informasjonen vi har på holdeplassene, bygger vi opp for de som er ukjent med ruten. En rutetabell for begge veier gir kundene en mulighet for å planlegge turen tilbake. Men jeg ser at den ruten som gjelder bør stå øverst, sier Opsal.

Kan Rusnak få tilbake pengene sine?

- Jeg kjenner ikke til at han har bedt om erstatning før du nevnte det. Men i utgangspunktet gjelder vår reisegaranti bare når vi har gjort en feil . Jeg skjønner at han er fortvilet, men vi kan ikke ta ansvar for at kunden ser feil på tabellen, sier Opsal.

928 28 154 lars.otto.eide@hitra-froya.no