Kystekspressen fra Trondheim via Sandstad til Kristiansund, samt ferge- og hurtigbåttrafikken i Øyrekka, skal overtas av selskapet Boreal fra 2014. Anbudet gjelder fram til 2021.

- Materiellet blir nytt, og miljøvennlig i den forstand at drivstoffforbruk og utslipp blir betydelig lavere enn på eldre hurtigbåter. I tillegg skal det bli litt bedre kapasitet, sier Torbjørn Kindingstad, kommunikasjonsrådgiver Boreal Transport Norge AS.

Bygger seg opp i Trøndelag

Kontrakten skal etter planen signeres i første halvdel av desember. Inntil da er Boreal litt forsiktige med å slippe jubelen løs.

- Vi er selvfølgelig glad for at det ser ut som vi kan få disse oppdragene. Men det er en prosess vi nå skal gjennom med en klagefrist, så det tar litt tid før vi får endelig signert. Men etter alle solemerker signerer vi en kontrakt første halvdel av desember, sier Kindingstad.

Transportselskapet med ulike divisjoner og transportoppdrag over hele landet, er forberedt på å bygge opp selskapet vesentlig i Midt-Norge.

- Nokså nylig fikk vi også et større busskontrakt i Trøndelag. Så virkesomheten vår blir betydelig utvida dersom vi også skulle få oppdragene til sjøs, sier Kindingstad.

Har ett år på seg

Boreal Transport Nord AS, som blir avtalepartner med AtB, vil bare ha omtrent ett år med å ha alt av nytt utstyr på plass. Selskapet skal ifølge anbudet sette inn seks nye hurtigbåter og en brukt ferje i regionen.

- Ett år er kort tid, men vi regner megentlig, men regner med at kunne la seg gjøre, sier Kindingstad.