Man kan vitse mye om kule art directors og fancy reklamefolk i stilige, svarte brillinnfatninger. Men man må tillegge fagfeltet deres en viss kredibilitet og tro at det kommer mer faglig godt derfra enn det vi andre kan snekre ihop.

Allerede florerer vitse-omskrivinger av det framlagte “Hitra - sans med oss”. De siste timene har jeg hørt ”Hitra, Syng med oss" “Hitra, fra sans og samling” … Parret med border i glorete farger og med “wingdings”-lignende symboler man får gratis på et Google-søk, er ikke dette det profilarbeidet som skal styrke merkevaren Hitra. Noen vil sikkert ha sansen for “Sans med oss”, også. Her er det personlige preferanser. Men et slikt følsomt område må forankres både i et politisk ønske og ikke minst med et språk som innbyggerne kan kjenne seg igjen i. Her faller "Hitra - sans med oss" igjennom med et brak.

Kommune-administrasjonen la denne uka fram et forslag til såkalt rebranding av merkevareprofilen Hitra, med tilhørende kortversjon av Hitra designhåndbok. Her foreslås å bytte ut "Hitra når du vil", utviklet av reklamebyrået Tibe T i 2007 og 2008. Det nye forslaget fra administrasjonen er "Hitra - sans med oss", underbygget med ny logo, ny skrifttype, en omfattende fargepalett og dekor-striper. Heldigvis var formannskapet fornuftig nok til å sette på bremsen og utnevne et utvalg som skal se nærmere på ideen. Det skader heller ikke om utvalget i tida framover tar seg tid og råd til noen faglige råd fra reklamebransjen.

Ideen om rebranding, som det heter, eller fornying av merkevareprofilen, kan være god den. Og det ER prisverdig at rådmannen og hennes stab vil gjøre øya og kommunen tydelig(ere) både innad og utad. Men det er mange feller å gå i. - Kommunene går i svada-fella, uttalte kreativ leder i reklamebyrået Try/Apt, Øystein Halvorsen, da Adresseavisen sist vinter presenterte midt-norske kommune-slagord. Halvorsen viste bl.a. til Meldals «Åpen, raus og driftig», Levangers «Livskvalitet og vekst» og Nærøys «muligheter, mangfold og åpenhet». Hitras "Sans med oss" vil føye seg inn i denne rekka.

- Hvordan skal slike slagord skape begeistring? Ser ikke helt for meg at de ansatte i Overhalla kommune står på pultene og roper: «Positiv, frisk og fremsynt!», sa Halvorsen retorisk.

Når rådmannen begrunner sitt forslag med at "dagens profilprogram ikke har hatt den effekt på synliggjøring av Hitra som sted, på innhold og oppmerksomhet” så vises det ikke til noen som helst kvantitativ eller kvalitativ underbygging av påstanden. Slikt har heller ikke jeg å komme med. Men en reklamemann sa en gang at det er når du selv og firmaet begynner å bli lei av slagordet ditt, ja, først da begynner det kanskje å sette seg hos kundene (eller innbyggerne, i dette tilfellet).

Det jeg ser nokså ofte i 2015, er at når hitterværinger på Facebook og Instagram skal vise fram et bilde eller en opplevelse de er stolt av, så tilføyer man gjerne de fire ordene "Hitra når du vil". Det sier meg at noe er i ferd med å feste seg som en del av sjela.