Christian Aas på Servicebrøgga på Siholmen forteller at opplysningen slo hele bunnen ut av markedet for en stund.  Og det er jo ikke vanskelig å forstå, siden det var store penger å spare på å vente med investeringen et par måneder.

Med en avgift på drøyt 200 kroner pr hestekreft ville prisnedgangen fort utgjøre tusenlapper, ja flere titusen på en riktig stor motor.  På en mellomstor 30 hester er man alt oppe i over seks tusenlapper spart.

Det store rushet uteble

Da avgiften som signalisert ble fjernet 1. juni kom det allikevel ikke noe rush av motorkjøpere inn døra.

– Selv om vi selger en og annen motor igjen har det slett ikke vært full fart, sier Aas.

Christian Aas er ikke i tvil om at hvis de gamle totakterne etter hvert byttes ut med motorer med ny teknologi, vil det ha en god miljøeffekt.

Først om et par sesonger vil vi sitte med et klart svar på om tiltaket har hatt ønsket effekt.  Om de gamle miljøverstingene skiftes ut i økende tempo, eller om det kun har blitt en økonomisk lettelse for de som ville kjøpt seg ny motor i alle tilfelle.