– I natt mistet kommunen telefonforbindelsen til vårt sentralbord. Dette berører vår blant annet våre telefoniløsninger til Hitra legekontor, Hitra rådhus og alle enheter (skoler, barnehage, osv), skriver Hitra kommune i en pressemelding.

– Vi tror det kan ha vært lyn og torden i natt som er årsaken. Det er telefonen inn til kommunen som er berørt, sier Kjell Roar Sæther, kommunikasjon og beredskapssjef.

Han forteller at det som er den største bekymringen er legekontoret.

– Det er verst og folk forventer å få svar når de ringer legekontoret. Men folk vet jo stort sett hvor de skal ringe om det er noe akutt. Ellers er problemet at folk ikke får tak i oss, men alle ansatte har mobiltelefoner som fortsatt virker, så det er mulig å nå oss, sier Sæther.

Han vet ikke hvor lang tid det vil ta før telefonen er oppe å går igjen.

– Vi har ikke fått noe rettetid men både Telenor og leverandøren av telefonsentralen vår leter etter feil, så vi håper det ikke skal ta så lang tid.

Klokka 09:32 melder kommunen at de er oppe å går igjen men fortsatt har noen forstyrrelser.

– Vi har fortsatt noe forstyrrelse på linjene våre, men våre sentralbord er nå operative, og virker som de skal. Dersom du har problemer med dårlige linjer kan du fortsatt nå oss på vårt beredskapsnummer 481 19 706

Kommunen jobber med å løse utfordringene med kvaliteten på linjene.

Dersom du har akutt behov for medisinsk hjelp ring 113

Annen medisinsk hjelp som ikke er akutt, ring legevaktsentralen på 116 117.

For nødvendig kontakt med Hitra kommune for øvrig ring vårt beredskapsnummer 481 19 706