At Mausund har slått seg opp som et sommer-turistmål er kjent. Men derfra å drive et serveringssted som er helårsåpent på ei øy med 200 fastboende, kan derimot virke som et prosjekt mot alle odds. Men Havna kafe er – botsett fra de store helligdagene - åpen alle dager i året. Selv når lokalavisa kommer innom på en formiddag midt i oktober, har Anne Sofie Botnan spisegjester. Og drifta går godt, forteller innehaveren.

Erfaring

Anne Sofie Botnan hadde flere års erfaring på Sjøblomsten, og jobba på Coop Mausund da hun begynte å sysle med planene om å starte noe eget.

- På sommeren var det tilbud her, men jeg merka meg alle dagturistene som var her ellers i året. De kjøpte mat på butikken, og stod rundt om i grøftene og spiste. Jeg tenkte at det burde være et serveringsted som har åpent hele året, forteller hun.

- På den tida var det også en mulighet å ta over Sjøblomsten, men jeg tenkte at det ble for stort for meg. Jeg vet hvor vanskelig det er å skaffe arbeidsfolk, og jeg ville heller starte noe jeg kan drive alene, fortsetter hun.

Høsten 2014 var det mye opp–merksomhet rundt øyrekkas framtid. Inspirert av diskusjonen og ideene som kom opp, begynte Anne Sofie Botnan og mannen Arild Nordvik å planlegge Havna Kafe.

Tomta hadde de, og med god hjelp fra kommunen fikk de klargjort til bygging. Plattingen var oppe til påske, og i løpet av mai i fjor stod bygget klart. Den første juli i fjor kunne de åpne Havna cafe.

Hjelp og råd

Anne Sofie er fornøyd med de hjelpene og rådene hun fikk underveis, både fra kommunen, Kystplan (som skrev søknad) og Trøndersk kystkompetanse.

- Jeg tror jeg traff på de rette folka til å hjelpe meg, sier hun.

Kafeen åpnet samme helg som Oda-spelet gikk av stabelen, og det ga en pangstart. Nå har hun lagt bak seg to travle sommersesonger som kafedriver, og holdt åpen gjennom en hel vinter, der lokalbefolkningen også har vist at de setter pris på et slikt kafe-tilbud.

- Hvilke råd har du til andre som vil starte egen bedrift?

Man må være fleksibel, og ikke være redd for at det kan bli en time overtid eller to. Det er ikke bare å gå heim når man vil. Og så må man være serviceinnstilt, sier hun

-  Ryktet er viktig. Ett positivt rykte, vel og merke, legger mannen Arild Nordvik til.