Stormasta til vengbåten ”Sara Kjerstine” ble omsider reist på plass tirsdag kveld.

Kulturminne i dårlig forfatning

Båten ”Sara Kjerstine” er en kopi av en fraktebåt som forsvant fra trøndelagskysten tidlig på 1900-tallet.

Nattseilerne overtok ”Sara Kjerstine” i 2009  og begynte det omfattende arbeidet med å restaurere henne.

Terje Nesset og Olav Hammer veileder kranføreren, slik at masta blir sikkert løftet ut fra Nattseilernes lokaler på Hopsjøen.

De har lagt ned en formidabel dugnadsinnsats, for å sette i stand det flotte kulturminnet.

Det var de to Nattseilerne Einar Brendboe og Steinar Fillingsnes som først oppdaga at båten var til salgs.

- Båten lå den gang i Trondheim, ved den gamle Fosenkaia, og var i veldig dårlig forfatning. Vi fikk kjøpt den for ei krone. Nå er den verdt flere hundre tusen, smiler Einar.

Einar og Steinar er begge skjønt enige om at det er stas å endelig se den 16 meter lange masta bli reist på plass.

Nattseilerne føyer til at de ikke hadde klart å renovere Sara Kjerstine uten hjelp og økonomisk støtte i fra næringslivet, deriblant Kvernhusvik Skipsverft som denne kvelden stiller med mann og kran for å heise på plass masta.

Det var de to Nattseilerne Einar Brendboe og Steinar Fillingsnes som først oppdaga at båten var til salgs.

Verket på kronene

Det var  ivrige Nattseilere og andre skuelystne som hadde tatt turen innom for å se ”kronen på verket” komme på plass denne kvelden.

Eller ”verket” bli satt på kronene, kan man kanskje heller si, for under masta ligger det mynter i ulik valør.

De følger skipstradisjon, forteller Nattseilerne.

Mastmyntene legges klar, før masta senkes på plass opp på dem.

- Dette er det siste storprosjektet på Sara Kjerstine, forteller formann for Nattseilerne, Harald Brataas.

- Det andre vi skal gjøre, blir småtteri i forhold.

Tidligere i sommer, da lokalavisa var innom Hopsjøen var det stor aktivitet for å gjøre i stand alt til riggingen av masta. Nytt tauverk skulle blant annet på plass.

Stein Runar Kaald er her i gang med å feste tauene i fra masta.

Nattseilerne har valgt å gjøre en endring, og det er å kutte stormasta med to meter.

- Grunnen til dette er enkelte bruer på Hitra som gjør det umulig å segle med en 18 meter høy mast, fortalte formann for Nattseilerne Harald Brataas til avisa den gang.

De håper nå at båten kan brukes til å frakte turister og besøkende rundt her i øyregionen.

Den 16 meter lange masta er på plass, og nå håper Nattseilerne at Sara Kjerstine etterhvert kan brukes til å frakte turister og andre besøkende rundt omkring i øyriket.