I helga ankom det et anselig antall motorer til Hopsjøen. Det er av de mest kjente merkene som ble brukt i kystfiskebåter og fraktefartøyer i første halvdel av 1900 tallet og oppover til mer moderne tider. Motorene blir nå satt i system og skal etter hvert bli satt i stand slik at kommende generasjoner kan få høre lyden av en norskbygd Volda-motor eller en eldre Marna som tøffer på fabrikkområdet. Jarle og Svend Ola ser gjerne at det kommer flere med motor interesse og deltar i restaureringen.

- Vi skal sette motorene i reoler inne i det gamle fryseriet her på kaia, så blir det vurdert hvilke motorer som blir tatt fram og overhalt, sier Jarle Sirivik. Et raskt blikk over beholdningen viser at det er motormerker av mange slag, det er Marna, Wichmann, Sleipner, Fredrikstadmotor og opp til nyere motor fra svenske Scania. En annen liten severdighet er den gamle dreiebenken som har stått i verkstedet til Dora i Trondheim da Norge var okkupert av tyske styrker, det er en kraftkar av en dreiebenk.

- Vi må få opprettet en gruppe som starter opp og får kontinuitet i arbeidet og at det blir faste tider å møtes til motorarbeid på Hopsjøen. Om det er noen som er interessert i å sette seg inn i en testbenk for dieselpumper og injektorer så har vi også det her i samlingen, forteller Ivar Grong Nesset, som også er involvert og interessert i kystens slitere, som dunket langs kysten i kystfiskernes tjeneste.

- Som gutt var jeg ofte med far Gudmund Nesset på sjøen og fisket både rusefiske og landnota etter silda. Fars gamle Marna går enda i tjeneste for Handelstedet Hopsjøs i notbåt Barmfjordsbruket ST 49 H, et fint minne fra en svunnen tid, forteller han.

Det er både diesel og bensinmotorer i samlingen, det betyr at det er flere fagfelt som kommer inn når istandsettingen starter. Det blir sikkert behov for litt kunnskap innen lagertilpassing og elektrisk arbeid, da det er også noen motorer som har startere og dynamoer av eldre årgang. Det er verd en tur innom Hopsjøen for å ta de gamle motorene i skue og mimre tilbake til den tiden motorene hadde sjel og en egenartet lyd. Ta kontakt med Jarle Sirivik og Svend Ola Rønning om interessen er der.

Motorene stammer fra frøyværing Harald Auka, som gjennom et langt liv har samlet påp gamle båtmotorer.