10. klassingene forteller at de er dypt takknemlige for støtten de har fått fra lokale bedrifter, og at turen ikke hadde vært mulig å gjennomføre uten denne støtten.

Her kommer 1. reisebrev

Tirsdag 24.10.

Etter en lang nesten søvnløs natt og ettermiddag på hvite busser nådde vi endelig frem på Kiel på Oslo. Etter en unødvendig lang ventetid på terminalen, fikk vi endelig stige ombord på den enorme Kiel-fergen, som skulle bli vårt midlertidige fremkomstmiddel. Da vi kom inn i lobbyen kunne gisp høres, og flere tok opp mobilen for å filme eller ta bilde av det majestetiske synet. Innsiden av båten ligner egentlig mer på stor gate enn en båt. Mesteparten av dagen gikk egentlig ut på å utforske hver krik og krok på båten, og selvfølgelig gå gjennom alle butikkene som varierte fra klesbutikker til restauranter og lekebutikk. Det er også mange morsomme aktiviteter på båten slik som badeland og golfsimulator, men min personlige favoritt var definitivt spillehallen. Middag var helt uforglemmelige med tilsynelatende uendelig med matretter og desserter man bare kan drømme om. Rommene var veldig små og nesten på grensen til klaustrofobisk. Dessuten oppdaget vi at det var det ujevnt vasket og at vi hadde et misformet dosete. Men bortsett fra disse små tingene var dette virkelig en opplevelse for livet.

Inne på Kielferga Foto: Guro Afseth
Elever som tar bilder ute på Kielferga Foto: Guro Afseth

Onsdag 25/10

I dag startet vi dagen med frokost ombord på Kiel-ferga, før vi ankom Tyskland. Deretter ventet en lang busstur fra Kiel til Wrocław. Vi hadde flere stopp på veien og stoppet blant annet på et gartneri i Tyskland med masse planter, mat, dyr og en stor juleutstilling. Vi ankom hotellet i Wrocław litt over klokka 22 på kvelden og fikk i oss et godt måltid før det var leggetid.

Fra båt til buss i Kiel Foto: Guro Afseth
På vei inn i Auschwitz 2/Birkenau Foto: Guro Afseth

Torsdag 26.10.

I dag våknet vi på Hotel Premiere Classe Centrum i Wroclaw i Polen. Etter frokost på hotellet tok vi bussen til Auschwitz. Men først skulle vi stoppe på en restaurant for å spise lunsj. Etter en tre timer lang busstur kom vi fram til restauranten og spiste lunsj. Da vi var ferdig å spise kjørte vi rett til Auschwitz. Vi hadde en guide som viste oss rundt i Auschwitz 1 og Auschwitz 2/Birkenau. Det var tydelig at besøket satte sine preg på ikke bare elevene, men også alle de andre besøkende. Vi fikk se og lære om gasskamrene og sovesalene og nesten alle stedene i Auschwitz 1 og 2. Etter et læringsrikt besøk i Auschwitz kjørte vi buss til Krakow, men vi stoppet på et kjøpesenter for å shoppe og spise middag. Mange tok seg muligheten til å spise på KFC som er en fast food restaurant som ikke finnes i Norge. Når alle var ferdige å spise fortsatte vi turen til Krakow og kom fram ca. klokka 20:00. Da fikk vi resten av dagen fri.

Blomster ble lagt på det norske minnesmerket i Auschwitz 2 Foto: Guro Afseth

Fredag 27.10

Vi startet dagen med en god frokost på hotellet klokken 7, etter frokosten klokken 8 begynte vi å kjøre til saltgruvene vi skulle ha omvisning på. Vi ble delt opp i to grupper og hadde to forskjellige guider som viste oss bare 1% av hele gruven, og bare den ene prosenten var kjempestort. Vi fikk se mye spennende figurer som har blitt skjært ut av ekte saltstein og fikk høre masse interessante historier om gruven. Guiden fortalte at det var 135 meter ned til gruven og nesten 400 trappetrinn som vi gikk på. Etter en veldig interessant omvisning i saltgruvene tok vi en kjempeskummel heis tilbake og den var veldig trang og gikk kjempe fort. Etter vi kom til toppen igjen kom vi til en butikk helt til slutt der de solgte alt mulig rart som t-skorter, badesalt, matsalt, fotsalt, saltlamper, saltpipe som kan hjelpe med pusteproblemer, såpe, magneter, mynter, smykker og lignende. Etter hvert begynte vi turen til sentrumet i Krakow og kjørte forbi en ghetto som hadde mange gamle jødiske butikker. Da vi kom til sentrumet kunne vi dra hvor vi ville, så alle var litt overalt. Etter ca. 5 timer med fritid spiste vi middag på en restaurant. Vi spiste polske kjøttboller med potet og til dessert hadde vi is. Da vi ble gode og mette, kom det en polsk folkedansgruppe som hadde på seg polske nasjonalklær og begynte å synge masse polske sanger og masse danser. De lærte oss noen danser og noen av oss elevene ble med og danset og hadde der gøy. Etter hvert dro de og vi dro tilbake til hotellet og tok natta.

Skrevet av:

Andreas Tranås, Mille Akseth, Tobias Ottestad og Michaela Rovnanikova.