Asbjørg Jektvik(79) ble dårlig fredag kveld for et par uker siden. Da det bare ble verre utover lørdag ettermiddag, mente både hun og samboeren Roy Eidsvaag(82) at Asbjørg trengte hjelp.

Det skulle gå rundt fire timer før ambulansen først om og over fem timer til hun var på plass på sykehuset.

Brukte trygghetsalarmen

- Jeg kastet opp og følte meg veldig dårlig, og var redd for at det kunne være noe galt med pacemakeren. Vi ringte først til hjemmesykepleien, men de sa at de ikke kunne hjelpe meg. Da brukte jeg trygghetsalarmen som jeg har på armen. Da tok det ikke lang tid før det kom noen. Hun spurte om jeg var i stand til å ta drosje innover til legevakten på Frøya. Jeg sa jeg ikke var såpass at jeg greier å sitte i drosje. Jeg kastet jo opp hele tiden også. Da sa hun at hun skulle ordne med sykebil. Før hun dro sa hun at det kunne nok ta litt tid før den kommer. At den kom etter en halvtime, eller en times tid hadde jeg forståelse for, for sykebilen er jo både her og der, forteller Asbjørg.

Glemt eller glipp

Men etter en time hadde det ikke kommet noen ambulanse.

- Vi ventet og vi ventet. Så ringte vi, men de visste ingenting. Så gikk det et par timer, og vi ringte igjen. Da sa de at de ikke visste hvor sykebilen var hen. Den står vel på stallen i Fillan sa jeg til dem. Da syntes jeg det begynte å bli "fortærandes". Da fire timer hadde gått ringte vi til hjemmesykepleien igjen. Da var klokken halv åtte, og en halvtime før legevakten stengte. Da kunne de fortelle at de hadde glemt å bestille sykebil, sier Asbjørg.

- De hadde glemt av det, mener Asbjørg.

- Da sa de at ambulansen skulle komme, og vi ventet ytterligere en time før den kom. Da hadde det gått fem timer. Det synes jeg er for dårlig, sier Roy.

Begge er glad for at det gikk bra til slutt. Men ventetiden var ulidelig for begge to.

Redd for å dø

- Det var rett før det kunne blitt to pasienter, for jeg var så bekymret for Asbjørg, sier Roy, som selv har sine helseproblemer å stri med.

- Jeg synes det var forferdelig, for jeg var fryktelig dårlig. Jeg var redd for å dø. Jeg kastet opp, og skrek, og det var fryktelig utrivelig, mens jeg håpet på at ambulansen snart skulle komme. Sånt skal ikke skje, mener jeg. De skal ikke glemme å varsle sykebilen. Tenk om det hadde vært alvorlig.

Legevakten på Frøya hadde stengt da ambulansen kom, så Asbjørg måtte kjøres til Orkdal sykehus. Der ble hun lagt inn.

- Det var ikke noe galt med pacemakeren. Men jeg trengte å komme til sykehus. Det var flere forskjellige ting som til sammen gjorde at jeg ble veldig dårlig. Så jeg ble liggende til mandag, forteller Asbjørg.

Hun unner ingen å måtte vente så lenge på ambulansen.

- Jeg synes virkelig synd på dem som må sitte og vente sånn. For jeg hadde det virkelig vondt.

AMK

AMK-sentralen har prøvd å finne ut hvorfor ambulansen var forsinket.

- Vi finner ingen oppdrag med ventetid på 5 timer på Hitra den 18.03.17. Vi har identifisert ett oppdrag med en ventetid på en time. Dette skyldes at det ble bestilt et annet oppdrag på samme tid, det ble kommunisert med hjemmesykepleien om dette. På aktuelle tidspunkt var det ordinær beredskap både på Frøya og Hitra, forteller Trine Nordgård Stensaas, kommunikasjonsrådgiver ved St. Olavs Hospital HF.

Assisterende rådmann i Hitra kommune, Harald Hatle, har også gått inn i Asbjørgs sak etter at taushetsplikten er opphevet. Hatle ser ut fra helsejournalene og en utskrift fra legevakta at ventetida bekreftes; Trygghetsalarmen ble utløst ca klokka 17, ambulansen var på plass etter ca fire timer og pasienten ankom sykehuset kl 22:30.

- Kommunikasjonssvikt

- Journalen viser at hjemmetjenesten tok kontakt med pasienten kl. 17 den 18. mars etter at trygghetsalarmen ble utløst. Hjemmesykepleier var hos pasienten før henvendelsen ble sendt videre til den lokale legevakta for videre medisinsk vudering, slik rutinene er. Hjemmesykepleien eller Hitra kommune skal ikke bestille ambulanse.

- Men pasienten sitter med en oppfatning av at ambulanse var bestilt?

-Ja, og den oppfatninga deler vi. Man er enig om at ambulansen ikke kom så tidlig som ønsket, og det skyldes - ut fra det vi greier å se - en kommunikasjonsssvikt mellom legevakt og ambulanse. Det kan synes som om det har skjedd en kommunikasjonssvikt mellom vakthavende lege og ambulansetjensesten, da det skulle rekvireres ambulanse. Da det kom for en dag at dette ikke hadde skjedd, ble det tatt opp en ny bestilling på ambulanse.

- Er dette noe dere opplever flere ganger i en hektisk hverdag?

- Nei, så langt jeg har registrert er dette en unik hendelse. Jeg har også undersøkt med hjemmesykepleien.

- En sak det er verdt å undersøke nærmere?

- Med fare for å skyve ansvaret over på andre..: Vi har godt skolerte folk som har håndtert denne saken, vi mener hjemmehjelptjenesten har gjort akkurat det man skulle og rutinene er fulgt. Men det kan uansett være fornuftig å ha en gjennomgang sammen med lege/legevakt for å søke å hindre at tilsvarende episode senere. Det er jo slett ikke ønskelig at slikt skjer.

928 28 154 lars.otto.eide@hitra-froya.no