Advarselen om oppdrettslaks har skapt stort engasjement i sosiale medier. Men interessen stupte også nesten like fort som den eksploderte.

Det viser en analyse fra analyse- og medieovervåkningsselskapet Meltwater, som har analysert responsen på advarselen om å spise oppdrettslaks i sosiale medier.

250 ganger det normale

Norske leger og internasjonale eksperter gikk som tidligere fortalt ut på mandag med en advarsel mot at kvinner, barn og ungdom bør unngå å spise oppdrettslaks. Det fikk saken til å eksplodere både i tradisjonelle medier og i sosiale medier.

LES OGSÅ: - Spis mer laks, les mindre VG!

- Saken skapte stort engasjement på mandag og antallet innlegg om oppdrettslaks i sosiale medier eksploderte til 250 ganger det normale engasjementet for temaet. Majoriteten av den norske befolkning holder seg derimot rolig og forsikrer om at det er farligere å slutte å spise fisk enn å spise oppdrett, kommenterer Meltwater.

Endrer ikke folks matvaner

Analysen viser at interessen for saken stupte allerede på tisdag og er enda lavere på onsdag.

- Det virker ikke som at advarselen vil endre nordmenns matvaner. Erfaringsmessig skal det mye til for å skremme forbrukerne. Det har vært for mange saker om varer som folk har hatt i husholdet i alle år plutselig er farlig. For 1,5 år siden fikk forbrukerne høre at det var parabener i 4 av 10 kosmetikkprodukter og det var akkurat samme respons da. Masse engasjement den dagen nyheten gikk ut, og etter det fortsatte folk livene sine som vanlig, rapporterer Meltwater.

Les flere havbruksnyheter fra hitra-froya.no her

Temaskyen viser hvilke temaer som diskuteres i forbindelse med oppdrettslaks i sosiale medier. (Illustrasjon: Meltwater)