Hitra-froya.no skrev torsdag om den litauiske vogntogsjåføren som skyldte 100.000 kroner i fotoboksbøter. Han ble stanset av politiet på Kverva, der ble han ilagt et forelegg på 65.000 kroner.

Lenge i søkelyset

Politijurist Erlend Hjulstad Nilsen har hatt sjåføren i siktet i lang tid.

- Han har vært i søkelyset i flere måneder, og politiet var på utkikk etter sjåføren da han ble tatt. Det var viktig for oss at han ble stoppet, sier Nilsen til hitra-froya.no.

En oversikt fra politiet viser at sjåføren hadde brutt fartsgrensen 29 ganger på sin ferd gjennom Norge. Flest registreringer er gjort i Hitratunnelen, der sjåføren gjennom ti passeringer forbi fotoboksen hadde en snitthastighet på 111km/t . Høyeste hastighet i tunnelen var på 116 km/ i 80-sonen.

- Ingen flere på dette nivået

Sjåføren skiller seg ut blant andre sjåfører politiet har i søkelyset.

- Det er ingen flere på dette nivået, med så mange saker og en så betydelig fartsovertredelse. Det er de jevne overtredelsene og mangelen på respekt for fartsgrensen som gjør denne saken så ille, sier Nilsen.

Litaueren hadde ikke fått tilsendt noen av bøtene han hadde pådratt seg, på grunn av at politiet ikke har hatt noen adresse å sende dem til. Men han fikk et sviende forelegg da han ble stoppet av politiet.

Sjåføren har nå vedtatt forelegget og er dimmitert.

- En summering av alle fartsovertredelsene gir i utgangspunktet 99.100 kroner i forelegg. Med strafferabatt på grunn av at han tilsto, ble han ilagt et forelegg på 65.000 kroner, sier Nilsen.

Beslagla vogntoget

Men han kan ikke kjøre vogntoget hjem igjen.

- Politiet har tatt beslag i vogntoget, og det blir stående på Kverva til sjåføren har betalt boten. Førerkortet ble beslaglagt i tre måneder på grunnlag av fartsovertredelsen på 116 km /t i 80-sonen, sier Nilsen.

- Politiet fortjener ros

Norges Lastebileierforbund er veldig tilfreds med politiets innsats.

– De fortjener ros. Politiet på Frøya og i Trøndelag er et forbilde og nå håper jeg andre distriktet følger opp på samme måte, sier administrerende direktør i Norges lastebileierforbund, Geir A. Mo til lastebil.no.

- Trafikkfarlig og konkurransevridende

– Det meste er jo galt med denne formen for transport. Sjåføren gir blaffen i fartsgrensene og utgjør dermed en trafikkfare. Han har til nå klart å lure seg unna bøtene slik også mange andre utenlandske sjåfører gjør, og det er jo direkte konkurransevridende, poengterer han.

Mo mener det er sjåføren lett kan skaffe seg et falskt førerkort, og dermed fortsette å kjøre i Norge.

– NLF har tidligere avslørt at det ikke er noe problem å kjøpe seg nytt førerkort og andre papirer for bare 80 Euro i de baltiske land.  Det er skremmende og dette er noe som ikke er enkelt å hanskes med for verken oss eller politiet, sier lastebildirektøren.