Det var temaet da Torild Langklopp fra Stokkøya Sjøsenter holdt foredrag på et reiselivsseminar på Dolmsundet hotell. Destinasjonsselskaper fra hele Trøndelag var tilstede, også Kystnorge, som representerer reiselivsbedriftene på Hitra og Frøya.

- Hva vil du anbefale Hitra og Frøya å gjøre for å gjøre hverandre gode?

- Hitra og Frøya vil virkelig tjene på å ha en felles front, fremfor å konkurrere grendene i mellom. For de konkurrerer med andre destinasjoner og andre land. Man står sterkere sammen, mener Langklopp, daglig leder i Stokkøya sjøsenter, styremedlem i Åfjord utvikling og medlem i destinasjonsselskapet Kystnorge.

- Til og med jeg, som bare har vært på en dykkertur hit på 90-tallet, hørte rykter om at det er litt krig mellom Hitra og Frøya. Det oppleves som negativt. De gamle inngrodde mønstrene må brytes for å kunne gi hverandre suksess, mener Langklopp.

Det mener Langklopp har endret seg til det bedre.

- Det jeg opplevde et at Stig på Hotell Frøya og Stian på Dolmsundet hotell anbefaler sine gjester også til å dra til andre plasser i kommunene. Det er starten på noe bra. Og det at man gjennom Kystnorge arbeider sammen for å folk til hele regionen er noe alle vil tjene på. Hele ideen er at alle gjestene får et bedre tilbud totalt hvis det er flere ting å by på, mener Langklopp.

Lukker ørene for det negative

Sammen med andre reiselivsaktører i Åfjord har hun jobbet aktivt med å gjøre det samme.

- Selv om det finnes negative krefter i et samfunn, så må man lukke ørene for det, og snakke positivt om hverandre. Det handler om å tørre å gi, og unne hverandre suksess. Man må tørre å være raus først, og ikke telle så nøye på hva man har fått og gitt. Da tror jeg man får det bedre med seg selv, både som bedrift og menneske, sier Langklopp.

- Anbefaler hverandre åpenlyst

Hun trekker frem samarbeidet mellom nabobedriften Aquarius brygge og Stokkøya sjøsenter som et eksempel.

- Jeg og Ellen ved Aquarius anbefaler hverandre åpenlyst. Da blir kundene også trygge på at de kan dra hit eller dit for å spise, uten at noen av oss blir sure av den grunn. Og når hun får oppgulp om oss av noen som tror at hun ikke liker oss, så er hun flink til å framsnakke oss. Gjestene skal ikke trenge å velge mellom oss eller dem. Folk blir så glade når de opplever oss som positive og hjelpsomme. Vi skal ikke være så livredde for å miste noen kunder til andre. Det viktigste er at de kommer tilbake Stokksund og Åfjord – det vil alle tjene på i det lange løp, mener Langklopp.

I sommer skal åfjordingene videreutvikle samarbeidet gjennom prosjektet Åfjord Utopia.

- Åfjord utopia er en revitalisering av Åfjord-dagene, der blant annet alle bedriftene med lokal mat har mattorg. Det handler om hvordan vi best kan engasjere alle i bygda til å jobbe mot et mer attraktivt samfunn. Det kom i gang etter en workshop med Claus Meyer, som blant annet var med og startet opp Michelin-restauranten Noma i København. Han gjør aldri noe uten at det er noe mer utover det å tjene penger, og spurte oss hva vi kan gjøre for å skape verdier for bygda utover det å tjene egne penger. Vi ble blant annet inspirert til være stolte av det vi har av lokal mat i regionen, og bygge opp under matturismen i Trøndelag, sier Langklopp.

Trøndelag reiseliv seminar Foto: <137><137>