- Pust sakte inn, pust sakte ut. Prøv å få innpust og utpust til å bli like lange, instruerer yogalærer Kristin Larsen.

I gymsalen på grendahuset på Sula er 13 kvinner fra Trondheim, Bogøyvær og fast-Frøya samlet til yoga. Flere var med sist Kristin var på Sula og underviste i yoga, for en måned siden. Nykommerne er sjenerte og stiller seg bakerst. Før de har prøvd, er det nok mange som tenker at skal man drive med yoga må man være supermyk i kroppen og forberedt på å skulle klare å stå på en fot med den andre slengt rundt nakken.

[M]

I stedet handler det om bruke pusten, om forsiktige bevegelser som følger innånding og utånding og hvor du til enhver tid skal lytte til kroppen og sette dine egne begrensninger. Her kan man gjerne støtte seg på en stol hvis man har behov for det, eller bruke puter for å gjøre det mer behagelig.

- Det skal aldri gjøre vondt, sier Kristin.

[M]

I løpet av helgas tre yogaøkter fikk deltakerne en god innføring i og trening med "yogapust" eller pranayama, som det heter på sanskrit. Dessuten fikk de sjansen til å prøve seg på Solhilsenen. Det er en serie øvelser hvor man får kjenne på kroppen hvorfor yoga også er utmerket som styrketrening - her bruker du kroppen som vekt.

Hver yogatime ble avsluttet med avslapping, som innen yoga regnes som en av de viktigste øvelsene. Mange av oss lever med skuldrene under ørene, og har glemt hvordan det er å være helt avslappet i kroppen.

Kristin, som er utdannet innen Mindful Yoga og som tar ekstrautdanning nå for å kunne jobbe særlig med folk med muskel- og skjellettplager, kommer gjerne tilbake til Øyrekka.

- Her er det utrolig vakkert, sier hun.

[M]