Det ligger asfaltbiter på størrelse med murstein oppe på veibanen. Enkelte steder har asfalten krakkelert over hele veibredden. Noen steder er rett og slett asfalten borte, og det er dype groper i veien. Biler må bremse helt ned eller legge seg over i motsatt kjørefelt for å passere.

[M]

Dårlige veier er ikke noe ukjent fenomen i øyregionen. Men at en vei skal gå så i oppløsninger på så kort tid, er uvant også for vegvesenets folk

- Ja, jeg vet hvordan det ser ut. Dette har skjedd veldig fort etter at det ble bar vei. Vi ser det også noen steder gjennom Snillfjord, og ved Uttian på Frøya. Men særlig er det på strekningen mellom Flatval og Nordskaget, sier overingeniør Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen.

Salt på gammel asfalt

Rødal forklarer det som skjer slik:

- Det er asfalt som er preget av tidens tann og blitt porøs. Når man så får veksling mellom frost og tining, samtidig som veiene saltes, så sprekker det opp på denne måten.

Rødal skal i dag (fredag) befare veien sammen med en kollega fra asfalt-avdelingen i vegvesenet.

- Samtidig må jeg legge inn en søknad om bevilgninger. Denne strekningen vil ha førsteprioritet, sier han.

[M]

Aktuelt å sette ned fartsgrensa

Men at veien får førsteprioritet, betyr ikke at asfalten blir reparert umiddelbart.

- Vi må få ut Mesta til å ta strakstiltak, som å fjerne bitene som ligger løst på veien, og er trafikkfarlige. Vi må vurdere om vi også skal skilte ned hastigheten. Men asfaltering blir det ikke før asfaltbilene kommer på veien mot slutten av april. Men denne strekningen vil da ha førsteprioritet, sier Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen.

[M]