Snart slipper vi en helt ny versjon av Hitra-Frøya papiravis. Innholdet vil du forhåpentlig kjenne igjen i stor grad, men innpakninga blir helt ny.

Det er nå cirka sju år siden forrige gang papiravisa endret utseende. Vi har gjort små, umerkbare tilpasninger flere ganger disse årene, men denne gangen blir endringene såpass store at vi tenkte å forberede dere leserne litt. Så snart vi har de tekniske forberedelsene klare, trykker vi på knappen. Samtidig med nytt utseende og noen nye spalter, slipper vi også vår nye logo.

Betydelig modernisering

Vi begynte i for høst å forme hvordan den neste papiravisa og eavisa skal se ut og være oppbygd. De første skissene viste at moderniseringa blir betydelig. Siden den gang har vi knadd produktet videre fram mot lansering, som nå altså ikke er så langt unna.

Til å utforme nye Hitra-Frøya har vi brukt de skotske avisdesignerne Ally Palmer og Terry Watson, samt støttet oss på intern design-kompetanse. Palmer og Watson har flere ganger blitt kåret til verdens beste avisdesignere. Før de kom til oss, har Ally og Terry vært hos storheter som danske Politiken, spanske El Pais, franske Le Monde, norske Dagens Næringsliv og nordtrønderske Innherred. Sistnevnte er vår nyutviklede "søsteravis" i lokalavisfamilien, så vi kjenner litt til Ally og Terry fra før og er trygge på at sluttresultatet blir både spenstig, fremtidsrettet og helt Hitra-Frøya.

- Føre en samtale med nærmiljøet

- En lokalavis skal ikke skrike til sitt pubikum, men føre en samtale med lokalmiljøet, sier Ally Palmer og Terry Watson og signaliserer med dette at de vil tone ned bruken av tykke, store overskrifter, og heller kommunisere med lettere skrifttyper. Bildeflatene blir mer definerte og vi gir notisene, som i stor grad forsvant i ressurs-forflytning til nettet, en renessanse.

Det er uansett innholdet i ei avis som er viktigst, og som alltid skal ha vår førsteprioritet. Men vi håper og tror at den nye avisa vil gi dere leserne en enda bedre leseopplevelse med velkjent blanding av nyheter, sport, kultur, familiestoff, helgestoff og oppsummering av de viktigste som har skjedd siden forrige utgave.

Stokker om på innholdet

Logoen blir en modernisering av den velkjente Hitra-Frøya logoen, som vi har brukt i veldig mange år, med en tydeligere link til våre digitale kanaler.

Innholdet stokker vi om en del på. Nyhets-seksjonen flyttes helt fram i avisa, det samme gjør debatt-sidene. Familiesidene "Øyværinger" får nå den sentrale plassen på de to neste siste sidene i avisa. Og på sistesida får vi en bedre og mer innholdsvik værmelding, samt en ny spalte om og med øyværinger. Helgeseksjonen vil fortsatt ha både de store reportasjene, men også en fornyet versjon av Helgepraten. Blant annet.

Alt dette gjør vi fordi vi har tro på papiravisa som nyhetsprodukt og annonseorgan i mange år framover, samtidig som vi videreutvikler vår nr. 1.posisjon som innholdsformidler på nett og mobil.