En feil i Telenors mobilnettet fører til store problemer med anrop og SMS over hele landet. Feilen fører også til at kundene ikke får ringt nødnumre.

Feilen oppsto rundt klokka 11.45 fredag. Telenor opplyser at de ennå ikke vet hvorfor den har oppstått.

Omfanget er foreløpig ikke avklart, men noe taletrafikk går igjennom. Man vil få sendt tekstmeldinger, men det vil er forsinkelser på mottak, opplyser Telenor Norges informasjonssjef, Anders Krokan til NTB.

Også tjenester over mobildata kan oppleve oppkoblingsproblemer, som for eksempel BankID på mobil.

Krokan opplyser at Telenor jobber for fullt med feilsøk og gjør alt de kan for å få løst situasjonen.

Feilen fører også til at teleselskapets kunder ikke får ringt nødnumrene. Telenor opplyser at du må ta ut sim-kortet for så å ringe 112 – eller restarte mobilen uten å trykke PIN-koden. Politiet kan sette over til 110 og 113, melder kriseinfo.no.

Telenor har nesten 3,2 millioner mobilkunder, opplyser selskapet på sine nettsider.

Oppdatert kl. 14:30:  Omtrent en tredjedel av Telenors kunder opplever for tiden problemer med tale over mobilnettet. SMS kan sendes, men det vil være forsinkelser på mottak. Tjenester over mobildata kan oppleve oppkoblingsproblemer. Fasttelefon og fast bredbånd er ikke berørt. Telenor jobber med feilsøk i samarbeid med leverandør både for å finne rotårsak og iverksette strakstiltak.

Oppdatert kl. 16:30: Melding fra Telenor: "Telenors mobilnett fungerer som normalt fra kl 15.00 i ettermiddag med vanlig trafikkavvikling både for tale, SMS og data. Vi har gjort en vellykket endring i systemene, men selve rotårsaken til feilen jobber vi fremdeles med å identifisere. Dette arbeidet vil pågå fremover og vil trolig ta noen dager. Ustabiliteten i mobilnettet varte i tre og en halv time i dag og vi beklager problemene dette har medført for våre kunder."