To måneder etter at Kyst Invest AS, selskapet bak Kystbudet gikk konkurs, er Kystbudet på veien igjen. Nå med to biler som kun skal drive varetransport.

- Vi er tilbake til grunnprinsippet, det vi startet med, nemlig varetransport, forteller daglig leder, Odd Erik Grønning.

Sammen med sønnen Tobias Grønning vil han drive det "nye" Kystbudet.

Samarbeid med Tangvik

Lokalavisa møter dem på Tangvik Transport sine lokaler på Orkanger. De to selskapene har inngått et samarbeid om fordeling av kjøring i øyregionen. Mens Kystbudet skal kjøre ei tidligrute til og fra øyregionen, pluss ei lokalrute på Hitra og Frøya, skal Tangvik ha pallegods og vokumgods. De skal bruke felles terminal på Jøsnøya, og utnytte ledig kapasitet hos hverandre.

- Så får vi se hvordan vi kan utvikle samarbeidet etterhvert, sier Roald Tangvik, daglig leder i Tangvik Transport.

Tangvik har totalt 55 biler, og gjennom året kjører det 5-10 Tangvik-biler hver dag til og fra øyregionen.

- Det er mest mat til butikkene, og det er faste ruter som går til faste tider, forteller Tangvik.

Tøft marked

Kystbudet startet opp kjøringen sist mandag.

- Vi hadde bygget opp relasjoner gjennom de 4-5 årene vi hadde holdt på. Og kundene har savna oss og den kundeservicen vi stod for. Så nå er vi i gang, og skal løse logistikken for private og firma på Hitra og Frøya, sier Odd Erik Grønning.

Både Tangvik og Grønning påpeker at bomutgiftene er en tung post for de som skal drive transport til og fra øyregionen. Grønning forteller at da rabattene fallt bort, så økte de årlige utgiftene til Kystbudet med 270.000 kroner.

Gjennom å samarbeide ønsker de to selskapene å få fraktet mest mulig varer per bompassering. Å kjøre med ledig kapasitet er dårlig butikk når bomutgiftene er så høye.

951 64 597 Trond.Hammervik@hitra-froya.no