Det er stille i småbåthavna i gammelfillan da vi kommer dit for å møte Eli og Gunnar Kaasbøll, to som er enig om at båt er den fineste rekreasjon i sommerhalvåret. Båtsesongen nærmer seg, men ennå ligger båtene godt nedpakket knappe to uker før påske.

- Når er det klart for ny båtsesong og hvor lenge varer den, spør vi i det vi blir tatt i mot av de to på den flotte entreen bak i hekken på båten.

- Båtsesongen starter i påska og kan godt vare helt ut i oktober, avhengig av været. Hver sommer ferie er vi ute tre uker sammenhengende.  En sesong gikk båten 300 timer, men i snitt ligger vi vel på rundt 100 timer.

For å sette det i perspektiv forteller Gunnar at det gikk 50 timer t/r Tromsø sist sommer. En tur som begge framhever som en stor opplevelse og en spesiell tur.

- Vi hadde ikke en dråpe regn på hele turen, sier Eli.

- Bikini over Vestfjorden og 20 grader i sjøen i Svolvær, himmel og sjø gikk i ett, ja det var fint.

Tromsø har bestandig vært et ønske å komme til for Eli, og sist sommer ble det ønsket oppfylt.

- Ei vanlig “marsjøkt” for en dag kan være 3-4 timer, men med ett bestemt mål i sikte kan øktene bli lengre. For eksempel da vi gikk til Tromsø starta vi fra Knarren og gikk til Rørvik, videre til Rødøy, Bodø, Harstad og Tromsø, - dagsetapper på rundt 8 timer.  Marsjfart ligger på rundt 21-22 knop.

Velutstyrt båt

Båten er en Princess 38, den er 11 tonn og har to motorer med til sammen 620 hk. En fantastisk sjøbåt i følge de to, stødig i vannet og med meget gode sjøegenskaper. Båten har en stor og romslig flybridge, noe som er ”et must” i følge de to. - Her tilbringer vi mange timer, uansett vær, i bikini eller hel flytedrakt. I godvær kjører vi sakte og koser oss underveis.

Båten er praktisk innredet med to doble lugarer med til sammen fire sengeplasser, bad med eget dusjkabinett og et praktisk kjøkken med god plass til alt du behøver. Videre har den alt av navigasjonsutstyr, kartplotter, radar, autopilot og en flott styreposisjon med to gode seter å begge kan sitte foran å nyte turen og følge med både i kartet og på havet. Hvem vet hva som ligger å flyter i sjøen, her gjelder det å være observante.

- I tillegg til alt av elektronikk og fastmontert utstyr har vi alltid med oss papirkart og boka med havneguiden, den er kjekk å ha, forteller Gunnar.

- Og jeg er totalmedlem hos redningsselskapet, forteller Eli.

- Og ønsker vi å ligge ”på svai” i ei bukt for oss selv eller det av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig strøm, så har vi generator, forteller Gunnar.

- Det blir ei råd med varm dusj og mat uansett hvor vi er. Vi er ikke avhengig av noe, og det er fint, framhever de begge.

Bygde den første selv

Det har ikke alltid vært sånn, forteller de. Den første båten bygde Gunnar selv, den var 24 fot å med flybridge, en meget god sjøbåt den også. Den hadde de i 6-7 år. Videre har de vært innom både Princess, Riviera og Sea Line før de endte opp med Princess 38, som de har i dag.

- Princess har vært favorittbåten hele tiden, forteller Gunnar. Eli legger til at hun husker godt da de fikk båt med do i, en milepæl i deres båtliv, som nå har rundet 30 år. Det blir noen sjømil det!

Begge har vokst opp med sjøen som nærmeste nabo, Eli fra Ulvøya og Gunnar fra Fjellværøya. De forteller om turer i ungdommen med god gammeldags trebåt både til Sula og til Tarva, hvor Eli har vært med å plukke terneegg. Båten ble i den tiden brukt til å oppdage øyene og nærmiljøet omkring Hitra og Frøya.

Hytte har aldri vært tema for de to.

- På sjøen kobler vi av, her finner vi roen og er ikke avhengig av verken pc eller telefon, og vi bor hvor vi vil. Barna har også vært med på båtturene og den yngste var med helt fra hun lå i bagen, forteller Eli.

- Vi spiller kort og er sosial og tett på hverandre, og rundt om i havnene vi kommer til møter vi trivelige folk og får mange nye bekjentskaper.

Imøtekommende båtfolk

Begge fremhever de båtfolket som spesielt imøtekommende; uansett hvor du kommer så er det noen som tar i mot og hjelper med fortøyningene. Sjøvett og respekt for sjøen er viktig, begge manøvrerer de båten om det behøvs og aldri har de opplevd havari eller farlige situasjoner. Godt vedlikehold både i forkant og underveis er med å gjøre turen til en sikker og god opplevelse.

Videre anbefaler Eli og Gunnar å snakke med lokalbefolkningen når de kommer til nye plasser, da kommer det tips om lokale perler og nye flotte turmål. Her nevnes fortløpende fine turmål langs vestlandet – Skudeneshavn, Bømlo med Røyksundkanalen, Korssundet, fiskeværet Bulandet med lille Venezia, Selje med den flotteste sydenstrand og St Sunniva kloster. De har vært hele veien ned til Stavanger med båten.

Deres absolutte favorittmålet er uansett Nord-Norge med den vakre Helgelandskysten.

- Her er folk lette å komme i kontakt med og lite høytidelige. Brønnøysund er en flott by, synes Eli. Om de skal på helgatur og ikke skal så langt så er det ofte været som bestemmer.

- Vi drar dit det er godvær, vi, sier de. Og er det godvær over alt så er øyrekka med Sula og Halten å regne som ett av flere favorittmål. Råkvågen nevnes også i samme setning.

Vår stund i den flotte båten nærmer seg slutten og vi hopper på land samtidig som Eli demonstrerer hvor genialt fortøyningsutstyret er lagret på denne båten. Hun og Gunnar er klar for å kaste loss for båtsesongen 2015, og det gjenstår bare for oss og alle andre å si god tur med “Malex”, et navn som barna har vært med å funnet til båten. Det er hebraisk/gresk og betyr sendebud/engel. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Et flott navn på en flott båt!

Eli demonstrerer hvordan fortøyningsutstyret er lagret.
- Vi drar dit det er godvær, vi sier Eli og Gunnar. Og er det godvær over alt, så er øyrekka med Sula og Halten å regne som ett av flere favorittmål. Råkvågen nevnes også i samme setning.
“Malex”, et navn som barna har vært med å funnet til båten. Det er hebraisk/gresk og betyr sendebud/engel.
Ekteparet har hatt turer langs store deler av Norskekysten, for eksempel Trollfjorden (sommeren 2014) - en opplevelse uten sidestykke.