En ungdomsbedrift (UB) bygger på prinsippet om å lære ved å gjøre. I løpet av skoleåret skal elevene bruke ulike fagkunnskaper på en praktisk måte og få erfaring fra å drive bedrift.

Markedsføring, organisasjon, ledelse, økonomi, budsjett, regnskapskontroll og salg er blant mange gjøremål elevene i bedriften må ta stilling til.

Med på laget har bedriften lærere og mentorer fra lokalt næringsliv, som fungerer som veiledere.

Idemyldring

Ungdomsbedriften ved Hitra videregående skole så dagens lys i høst. Den første utfordringen var å finne ut hva bedriften skulle produsere.

Svaret kom etter en idemyldring.

– Vi satt og tenkte på hva vi skulle produsere. Da kom etterhvert ideen om leppeskrubb og lypsyl opp, forteller Selma Fredriksen som sammen med Anna Reppe, Kine Øyen, Andrea Østheim og Mette Margrethe Riiber Svendsen driver ungdomsbedriften som har fått navnet UB LipFab. Mette Margrethe er bedriftens daglige leder.

Naturlige ingredienser

De har stor tro på produktene sine.

– Vi bruker kun naturlige ingredienser uten tilsetninger som f.eks. parfyme. Og oppskriften har selvfølgelig noen hemmeligheter som vi ikke vil røpe, smiler jentene lurt.

Mentorer har bistått ungdomsbedriften. En av disse er Ann-Mari Nergård fra Fjellværøya som har veiledet jentene. Gjennom sin bedrift “Såpeheksa” har hun erfaring med produksjon og salg. Denne deler hun gjerne med elevene.

- De er veldig lærevillige. Jeg har virkelig tro på at de vil lykkes med sine produkter, sier hun.

Salg

Salgsapparatet er ennå ikke helt klart, men blant annet planlegger de å delta på en større messe i Levanger i mars. I tillegg blir også elevene sannsynligvis å se på stands ved de lokale kjøpesentrene.

– Og ta gjerne kontakt med skolen dersom det er noen som ønsker å selge varene våre, oppfordrer de unge gründerne.

I tillegg vil ungdomsbedriften snart få en hjemmeside hvor interesserte får nærmere opplysninger. Og skulle du ha lyst til å investere noen kroner i ungdomsbedriften UB LipFab, selges det også rimelige eierandeler.

Faglærer Kyrre Schultz  er veldig godt fornøyd med ungdomsbedriften.

– Elevene viser utmerket innsats og arbeider godt. Jeg er sikker på at de vil lykkes. Dessuten selger lypsyl seg nesten selv om vinteren hvor tørr luft skaper tørre lepper, mener faglæreren som mener jentene nå må satse videre på varemerkebygging.