Mange turistbrosjyrer og også -videoer er laget opp gjennom tidene for å vise hvor flott det er på Hitra og Frøya. EiendomsMegler1 Midt-Norge avdeling Hitra/Frøya forsøker seg på sin måte, og har satt igang produksjonen av PR-filmer som skal vise fram grendene i øyregionen.

Den første ble klargjort i formiddag (torsdag) og skal vises for publikum for første gang under Øyværingstreffet i Trondheim nå i ettermiddag/kveld.

- Det er kult å bidra på en litt på annen måte, der vi viser hva grendene og øyene våre kan by på både av natur og tilbud, forteller eiendomsmegler Eskil Wahl. Målet er å lage filmer som kan fungere som informasjon til nysgjerrige,og dermed som tilflyttings-magnet.

- Vi ønsker for eksempel å gi folk som ikke har vært på Hitra og Frøya før, muligheten til å klikke seg inn og se hvordan vi har det her. Vi har alle et samfunnsansvar i å få flere til å flytte utover, og i det ligger også å vise hvor fint og flott det er her, sier Wahl.

Vil ut på turné

I den første filmen får publikum se Eskil og kollegene Renate og Aleksander boltre seg på ulike vis fra kommunesenteret Fillan. Neste naturlige steg blir kommunesenteret Sistranda. Deretter er de åpne for å legge video-turen til hvor som helst i øyregionen.

- Det er naturlig å begynne med i tettstedene i sentrum, og deretter ut i grendene og kanskje også litt spesielle plasser i øyregionen. Derfor håper vi nå at det finnes folk ute i grendene som kan fortelle oss hvor vi skal dra neste gang, som kan være litt kjentmenn for oss, sier Wahl.

- Og også bidra foran kamera?

- Ja, gjerne det hvis ønskelig. Vi håper noen tør stikke hodet sitt fram og vise oss plassen sin. Kanskje også plasser selv ikke vi kjenner til. Vi kan ikke lage filmer fra alle steder, men får ta steg for steg, litt avhengig av hvor gira folk er på å vise fram grenda si. Så kommer vi gjerne med en drone-fotograf og lager en story rundt det, sier han.

Men Wahl vil ikke være med på å kalle det sjølskryt satt i system.

- Nei, vi skryter av Hitra og Frøya og viser bare hvor flott plassen er. Vi er så heldig at vi kan bidra til å hjelpe folk til å flytte hit og realisere sine drømmer. Vi får ikke skrytt nok av øyregionen.

Sett fra lufta og fra bakken

Konseptet er utviklet i samarbeid med markedsavdelinga i lokalavisa Hitra-Frøya. Ideen er hentet fra meglerkontorets søsteravdelinger i Trondheim.

- Bydelskontorene våre i Trondheim filmet bydelene sine. Vi tenkte: "Det er mye finere på Hitra og Frøya". Med de nye veiene og satsinga på så mange områder, er Trondheim nå en forstad til Hitra og Frøya, slik jeg ser det, sier Wahl.

I den første filmen brukes drone-videoer, intervjuer og annen filming for å vise fram Fillan. Meglerne deltar sjøl foran kamera, for eksempel sammen med seniordanserne og på fotballbanen. Filming, bilderedigering og lydarbeid er det Sten Egil Røvik i lokalavisas avdeling for innholdsmarkedsføring (Content marketing) som står for.

- Det er en voldsom interesse for øyregionen. Senest i dag tok noen kontakt med oss for å høre om muligheten for bolig her ute, folk som aldri har vært på Hitra og Frøya før. Noen tror fortsatt at vi er to små skjær, men det er jo så mye annet, og som vi håper å få vist fram med disse filmene. Vi kan ta bilder av hus og sånn, men denne gang ønsket vi å gjøre noe annet, by litt på oss selv og vise litt av allsidigheten i øyregionen, sier Wahl.

Deles gjerne

Målet er å lage mange reklamefilmer etterhvert, og også å samle dem slik at innholdet blir lett tilgjengelig. Filmene skal selvsagt brukes i kommersiell sammenheng for meglerfirmaet sjøl, men gjerne også av andre, sier de.

- Vi skal vise fram Fillan-filmen nå på øyværingstreffet, og kommer til å dele den på ulike plasser. Nå er vi jo sjøl med på filmen, men hvis også andre vil dele filmen og vise for hvor flott det er her, så er ikke det noe problem, sier Wahl.