Trebåtbygging er et håndverk som stadig færre av oss mestrer. Willy Eide ved Ansnes båtbyggeri holder tradisjonen i hevd.

Det var Willys far Kristoffer Eide som på midten av 50-tallet startet bedriften. I de travleste årene på 60 og 70-tallet hadde bedriften tre menn ansatt. Etter fullgått ungdomsskole begynte Willy selv i bedriften.

- Det var en annet tid da. På den tiden spydde båtbyggeriet ut båter. Det lå trebåter overalt her! beretter Willy.

Etter fem år i fars bedrift ønsket unge Willy å ta fagbrevet som trebåtbygger. Ferden gikk derfor nordover til Rognan i Saltdalen. Der gikk han båtbyggerlinja. Med fagbrevet i lomma dro han hjem og drev familiegården i mange år før han i 2002 tok han over fars geskjeft.

Eneste trebåtbygger

Blant mange båtbyggere på Hitra og Frøya, er Willy Eide er den eneste som bygger båter i tre. Med tømmer fra Meldal og egen sag på tomta tilvirker han selv de materialene han trenger til båtbyggingen. Det gir en egen følelse å kunne være med på reisa fra tømmerstokk til båt, synes Willy.

Tiden hvor bedriften ”spydde ut båter” er forbi. Men fortsatt er det mange som ser verdien av å eie en trebåt.

- For ikke lenge siden hadde jeg en kar innom. Han er en gammel los og har et feriested her på Hitra. Han fikk se en robåt jeg hadde bygget og bestemte seg på to minutter. Han forelska seg helt i den båten og dermed var den solgt, sier båtbyggeren med et smil.

- Han sa han ville lære barnebarna å ro. Det er en fin tanke. Før kunne alle her ute ro, men det er nesten ingen unge på Hitra som kan å ro lenger, forteller Willy ettertenksomt.

En måneds tid

Det er gjerne slik salget av trebåter skjer nå. Folk må se den ferdige båten for å la seg friste til kjøp. Willy trenger omtrent en måneds tid til å bygge en trebåt. Ventetiden er derfor overkommelig for de fleste. Forespørsler om annet snekkerarbeid forekommer også. Disken og monterne ved Hitra turistservice er det Willy som har stått for.

- For tiden er det flest henvendelser om restaurering av gamle båter. Mange har båter som har vært i familiens eie i mange år, affeksjonsverdien er høy, og man ønsker å ta vare på disse båtene. En trebåt som blir tatt godt vare på kan holde i 70 år, forklarer Willy.

- Hender det at du får inn båter som faren din bygde også?

- Ja, det hender rett som det er. Noen forteller at ”denne båten har faren din bygget”. Men jeg kjenner alltid igjen måten far bygget på. Han hadde sin stil, utdyper Willy.

-Hva synes du om å reparere din fars båter?

- Jo, det er jo gjevt det. Men det er ikke sånn at jeg står der med tårer i øyekroken og at vemodet tar meg.

Skal bli sjødyktig

For tiden sprer han aktiviteten sin på flere prosjekter. Oppe på låven har han en færing til restaurering. Nede ved vannkanten dupper en båt som venter på nytt dekk. Og nede ved slippen ligger en sjark på 34 fot som må gjennom omfattende restaurering.

- Den sjarken var et vrak. Men den skal bli sjødyktig. Jeg skal beholde den selv når den blir ferdig.

- Du har mange båter?

- Ja visst! Folk har spurt meg hva jeg skal med alle båtene. Men hvor mange frimerkesamlere kjenner du som bare har ett frimerke?, humrer Willy Eide.

Willy trenger omtrent en måneds tid til å bygge en trebåt.
Forespørsler om annet arbeid forekommer også. Disken og monterne ved Hitra turistservice er det Willy som har laget.